Blogit
Valkoinen Harmaja

Kylpy lievittää stressiä

Yksi asia, josta usein lapsena haaveilin oli kylpyamme. Aina kun menimme johonkin reissuun ja hotellihuoneessa oli amme, säntäsin heti vaahtokylpyyn. Niinpä oli itsestään selvää kun talo rakennettiin, että sinne tulisi kylpyamme. Ja niin tuli amme tähän toiseenkin rakentamaamme taloon. Vaan yllättävän harvoin siellä kuitenkin lilluttelen. Lapset kylpevät innokkaasti, mutta eivät hekään ihan joka viikko. Mutta nyt siihen tulee muutos!

kylpy

Haluaisin mielummin aina kirjoitella blogiin positiivisista asioista, mutta minun on myönnettävä että olen stressaajatyyppiä. Stressaan tekemättömistä töistä: kotona pitäisi tehdä sitä ja tätä, pitäisi kirjoittaa blogiin siitä ja siitä, ottaa kuvia, vastata sähköposteihin ja kommentteihin, lukea muiden blogeja ja ja ja… Kummasti aloin kärsiä sydämentykytyksistä ja muista oireista. Kävin lääkärissä ja kokeissa. Kaikki ok. On kummallista, että sitä ottaa stressiä sellaisesta mistä oikeasti tykkää ja minkä tekeminen on kivaa. Mutta oikeasti ongelma ei kokonaan liity bloggaamiseen, vaan ajan käyttöön. Siksi otan nyt tavoitteeksi löytää keinoja rentoutumiseen ja ajan hallintaan. Ensimmäinen askel on jo se, että tunnistaa ongelman.

vaahtokylpy

varpaat

Eilen tunsin kuinka päänsärky oli tulossa. Kärsin niska-hartiavaivoista ja päätin, että en halua taas aloittaa uutta viikkoa päänsäryllä. Niinpä laitoin itselleni kylvyn pienen jumppatuokion päätteeksi. Pitäisi oikeasti kylpeä useammin! Se rentouttaa tehokkaasti ja vesihieronta osuu sopivasti selän jumikohtiin. Kyllä helpotti!

Kylvyn jälkeen aloin kirjoittaa tätä juttua. Lopetin. Kuvat ovat rakeisia kännykkänäpsyjä, ei niitä voi julkaista. Päätin, että pidän välipäivän blogista. Niitäkin pitää olla välillä. Kuitenkin palasin tänään kirjoittamaan jutun loppuun, sillä koen että aihe on tärkeä ja halusin kertoa teille vähän mitä tänne ruudun taakse kuuluu.

Miten te lievitätte stressiä?

Kommentit (34)

  1. Oona

    Vähän hassua ajatus että kun ei halua stressiä, keskittyy miettimään että kunhan en nyt stressais. 😀 sillä tavalla ikäänkuin kutsuu lisää stressiä kun tavallaan on stressaaminen koko aika mielessä? No joka tapauksessa paras lääke jättää stressi taakse on kunnon kohotus. Hyvä kunto auttaa kestämään kaikkea paremmin, sillä tavalla vähentää stressiä. Kaikki hikoilun aikaan saava nostaa kuntoa. jollet voi juosta, vaikka hikijumppa kotona on tehokasta. Ite aloittelin aika simppelillä jumppasarjalla (jotta muistaisin sen ulkoa :)) Pilateskin hyvää mutta ei ehkä parhaiten aerobista kuntoa paranna. Ja huonokuntoisena tuloksia alkaa tulla nopeasti 🙂 siitä vaan liikkumaan! Ihana tunne kun tuntee taas jaksavansa! Tsemppiä!!

    • suvi m

      Juu, ei noin kannatakaan ajatella, enkä sitä tarkoittanutkaan. Latasin 7 min jumpan padiin ja sitä olen nyt yrittänyt tehdä. Sekin tuntuu vielä aika rankalta punnerruksineen ja kovan nopeuden takia. Mutta eipä mene ainakaan paljon aikaa ja hiki tulee. 😀 Kyllä se taas tästä, kun saisi vielä flunssan kunnolla taltutettua… 🙂

  2. Sanna

    Hyvä Suvi! 🙂 Tästä silloin juteltiinkin! On tärkeä olla itselle armollinen ja kuunnella kehoa – riittävän hyvä riittää, niinkuin tämä postauskin nyt <3 Tuohon edelliseen Oonan viestiin: hyvä kunto on toki tärkeää, mutta monet repivät urheilulajit, kuten juoksu, lisäävät stressihormoneita kehossa (tutkittu juttu ;). Siksi kaikki mielekäs liikkuminen on tärkeää, ei vain se, että pitää kuntoa yllä. Urheilun pitää olla kivaa, itse ainakin motivoidun kivasta tekemisestä enkä mistään tuloksista. Suosittelen lämpimästi sulle joogaa; itse joogasin pitkään ja useasti, vaikutukset näkyy edelleen kehossa ja mielessä positiivisesti, vaikka ei kuulukaan enään päivittäiseen rutiiniin. Teen monesti iltaisin niin, että käyn saunassa, jonka jälkeen kuuntelen meditaatiomusiikkia, teen rauhoittavia joogavenytyksiä jne. Muista, että keho on sun paras mittari kertomaan, milloin menee liian lujaa! Mun kaveri sanoi mulle kerran viisaasti: tyyneyttä hyväksyä asiat joihin ei voi vaikuttaa, rohkeutta muutta ne jotka voi ja viisautta pitää nämä erillään. 🙂

    • suvi m

      Viisaita sanoja. <3 Jooga olisi varmasti tosi hyvä laji minulle. Ajattelinkin, että aloittelen pehmeästi, ihan vain kotona lataamalla padille jonkin joogasovelluksen. Silloin voin tehdä sitä milloin itselle sopii, eikä tule taas uutta menoa kalenteriin, johon pitäisi mennä (ja siitä sitten taas stressiä). Mutta ensin täytyy hoitaa flunssa pois. Minulla todettiin nimittäin poskiontelotulehdus, joten ei ihme että olen ollut niin väsynyt ja vetämätön. Nyt on olo alkanut huomattavasti parantua, kun lääkkeet ovat alkaneet vaikuttaa. 🙂

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *