Fondue val­ko­ho­me­juus­tos­ta

Valkohomejuustosta syntyy vastustamaton fondue. Helposti valmistettava fondue tuo juhlallisuutta illanistujaisiin. Kokeile vaikka osaksi uudenvuoden menua. 

Joulusta jäi aika monta pakettia juustoa ja niistä piti keksiä jotain, ennen kuin ne menee vanhaksi. Juustofondueen on helppo sulatella jo hieman kuivahtaneetkin juustot. Periaattessa sen voi valmistaa melkeimpä mistä vain juustosta, mutta yleensä siihen käytetään guyere-juustoa ja emmental-juustoa. Maku.fi -sivustolta löytyy myös ohje perinteisempään juustofonduehen, mutta koska kaapissa on iso pala hieman vanhahkoa valkohomejuustoa, syntyy se siis siitä.

Juustofonduen valmistus aloitetaan sulattamalla kattilassa voi ja sinne lisätään jauhot. Jauhoja ei saa ruskistaa, joten kannattaa olla tarkkana. Kattilaan kaadetaan valkoviini koko ajan sekoittaen ja sitten annetaan kuplia muutama minuutti, jotta jauhot kypsyvät. Valkohomejuustosta poistetaan kova kuori ja paloitellaan kattilaan muhimaan tasaiseksi kastikkeeksi. Vaikka joukkoon menisikin hieman kuorta ei se mikään katastrofi ole, pienet sattumat sopivat hyvin fonduen sekaan.

Fondue kannattaa nostaa pöytään vasta kun ruokailijat ovat valmiina, sillä se pysyy hellalla juoksevampana. Riippuu tietysti aina fonduepadasta, kuinka hyvin se sitoo lämpöä. Ohuet metalliset fonduepadat tahtovat jäähtyä nopeasti, sillä kynttilä ei jaksa lämmittää niitä.

Parasta valkohomejuustosta valmistetun fonduen kanssa on vaalea kiinteä leipä, mutta kannattaa kokeilla myös omenaa ja viinirypäleitä.

Fondue valkohomejuustosta

Ainekset

25 g
voita
2 rkl
vehnäjauhoja
2 dl
valkoviiniä
250 g
valkohomejuustoa
Muut ainesosat

Tee näin:

Sulata voi kattilassa. Sekoita joukkoon jauhot, mutta älä ruskista. Kaada pataan valkoviini koko ajan sekoittaen. Anna kiehua muutama minuutti.

Lisää joukkoon kuorittu ja paloiteltau valkohomejuusto. Keitä miedolla lämmöllä kunnes juusto on sulanut. Siirrä valmis fondue pöytään lämpökynttiläalustalle.

Tarjoa fonduen kanssa kiinteähköä leipää sekä erilaisia hedelmiä tai kasviksia.

Kommentit (0)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *