Onnea nikkaroimassa
Onnea nikkaroimassa

Pinkit ihanuudet – ja muut oman pihan vitamiinipommit

Ristiäisten juhlahumun laskeuduttua olemme saaneet viime viikot vain oleskella talollamme. Kesäelämä on jatkunut leppoisana, ja on tuntunut jopa ihan kivalta, että sydänkesän kuumuus on vähän helpottanut. Toisaalta en pysty vielä edes kuvittelemaan marraskuun pimeyttä tai loskakelejä, huh, pitää siirtää ne heti ajatuksista pois.

Nyt, kun sisäpinnat on saatu kutakuinkin mallilleen, olemme ehtineet puuhata myös pihassa. Tilasimme muun muassa paikallisen maansiirtomiehen tasoittamaan taloa ympäröivän maan, joka oli rakentamisen jälkeen aika karseassa kunnossa. Tasoitetun maan päälle levitettiin multaa ja nurmikon siemeniä. Siemenet ovat pikku hiljaa alkaneet kasvaa hentoa vihreää, ja syyssateet virvoittavat kasvavaa nurmea toivottavasti lisää. Tasainen maakerros talon ympärillä teki ihmeitä pihan yleisilmeelle – raksatunnelma alkaa pian olla tipotiessään!

Edellisten kesien tavoin koskematon puoli puutarhasta on taas tuottanut kiitettävän suuren marjasadon. Eniten tulee viinimarjoja (kaikkia kolmea laatua), joita on jo pakastin pullollaan. Myös vanhan pihasaunan takana kasvavia villivadelmia saa kerätä mielin määrin niin pakkaseen kuin heti syötäväksi. Useana aamuna olen  hipsinyt yöpuvussa poimimaan näitä pinkkejä ihanuuksia aamupalapöydän luonnonjogurttiin. Samoin olen tehnyt kesävieraille maailman yksinkertaisinta kesäkakkua levitämällä sokerikakkupohjan päälle kermavaahtoa, marenkia ja vadelmia (kuva postauksen alussa). Taivaallista!

Ilahduttavan terveitä ja makeita ovat olleet myös tämänvuotiset omenat. Olin jo monena vuonna haaveillut siitä, että kiikuttaisimme niitä paikalliseen omenapuristamoon – ja tämän ehdimme viime viikolla tehdä. Viemme niitä lähiaikoina lisää puristettavaksi, ja kerron siitä sitten täällä lisää. Mielenkiintoinen projekti, ja fantastista saada koko talveksi mehua oman pihan puista!

Ja sitten on vielä valtava raparperipuska, jonka antimia olen pilkkonut ja pakastanut kevyesti sokeroituna – ja tehnyt ehkä parasta raparperipiirakkaa ikinä. Sen päälle tulee murumainen kuorrutus Omar-karkeista. Niin suussasulavaa! Ohje löytyi jostakin kevään Kotivinkistä, kurkkaa täältä.

Ihmiselle, joka ei ole ennen omistanut pihaa, ja ostanut marjansa useimmiten kaupasta, on siis aivan käsittämätön autuus saada itse poimia marjat ja hedelmät talven varalle. Superfoodia pienellä vaivalla ja ilmaiseksi! Siksi aloin pohtimaan myös puutarhamme sadon ravinne- ja vitamiiniarvoja. Mitä nämä herkut oikeastaan sisältävät? Ja minkälaisia terveysvaikutuksia niillä on?

Oman pihan superfoodit x 4

Vadelma

– Sisältää C-vitamiinia ja folaattia. 2 dl:ssa vadelmia on C-vitamiinia saman verran kuin yhdessä mandariinissa eli marja toimii hyvin vastustuskyvyn vahvistajana.

– Hyvä ravintokuidun lähde (sisältää enemmän kuituja kuin mustikka, puolukka, mansikka tai karpalo).

– Tutkimuksissa on todettu vadelman estävän haitallisten suolistobakteerien ja helikobakteerin kasvua ja kiinnittymistä vatsan limakalvoille.

Herukat

-Mustaviinimarja (mun ehdoton lemppari!) on vitamiinipommi ja herukoista terveellisin, se sisältää enemmän c-vitamiinia kuin esimerkiksi appelsiini (siksi kyseistä mehua lipitetään usein flunssan hoitoon). Samoin mustaviinimarjassa on   muita herukoita enemmän kaliumia ja flavonoideja.

-Kaikki herukat sisältävät terveyttä edistäviä bioaktiivisia aineita. Niistä parhaiten tunnetaan antioksidantit, jotka nykykäsityksen mukaan hidastavat elimistön vanhenemista ja estävät valtimotautien sekä joidenkin syöpätautien syntyä. Herukoiden antioksidantteja ovat C- ja E-vitamiinit sekä flavonoidit. Runsas flavonoidien saanti näyttää suojaavan sydän- ja verisuonisairauksilta.

-Herukoiden syönti saattaa auttaa painonhallinnassa, sillä ne sisältävät niukasti energiaa. Marjojen sisältämä vesi ja ravintokuitu yhdessä ylläpitävät kylläisyyden tuntua.

Raparperi

-Hyvä kaliumin lähde, lisäksi siinä on A- ja C-vitamiinia sekä kalsiumia.

Omena

-Paljon terveellisiä flavonoideja, jotka sijaitsevat omenan kuoressa. Kuoressa on myös LDL-kolesterolia alentavia liukenevia kuituja sekä syöpäsolujen kasvua ehkäiseviä prosyanideja.

-Sisältää runsaasti C-vitamiinia, B1-, B2- ja B6-vitamiineja sekä E-vitamiinia.

-Kuituja sisältävät kuoret edistävät ruoansulatusta ja auttavat näin painonhallinnassa.

-Vanhan sanonnan mukaan omena päivässä pitää lääkärin loitolla 🙂

(Lähteet: arktiset aromit, yle.fi/akuutti, hyväterveys.fi)

Elikkä nyt sitten vielä loppukesän antimia poimimaan. Niillä herkutellaan sitten koko talvi (ja pysytään toivottavasti mahdollisimman terveenä 🙂

Sadonkorjuuterkuin,

Henna

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *