Miksi luomu on edelleen niin kallista?

Kaupallinen yhteistyö: Pirkka

 

 

Maalle muuttaessa sitä huomaa alkavansa suosia lähiruokaa ihan vahingossa. Esimerkiksi meidän kylän lähimarkettien hevi-osastoilla törmää useassa tuotteessa merkintään, että salaatti, kurkku tai jokin muu vihreä on kasvatettu lähitilalla. Voin valita hyllystä leipää, joka tehdään lähileipomossa, jauhoja oman kylän myllyltä – tai jopa olutta omalta panimoltamme. Syy on tietysti siinä, että maalla meitä ympäröi useampi maatila, viljelijä ja pienyrittäjä, joiden tuotteita otetaan myyntiin myös lähikauppoihin.

On ihana fiilis ostaa (jonkin kasvottoman jättimerkin sijaan) ruokaa, jonka tietää kasvaneen lähellä. Etenkin nyt, kun tiedän tuotteiden tulevan muutaman kilometrin säteellä meiltä. Samoin on luomun laita. Jos hyllystä tarttuu mukaan jokin luomutuote, sitä tuntee ajateelleensa niin perheensä terveyttä kuin pienempiä tuottajia ja ympäristöä. Mutta rehellisyyden nimissä täytyy sanoa, että en ole mitenkään fanaattinen luomun kuluttaja. Joskus käy niinkin, että olen jo valinnut luomua ostoskoriin, mutta vilkaisu hintalappuun – tai viimeistään kotona kassakuittiin, saa ärsyyntymään. Miksi luomun täytyy Suomessa maksaa edelleen niin paljon (vaikka ensimmäiset luomutuotteet viljeltiin Suomessa jo 1980-luvun lopussa)?

Ärsyttääkö luomun korkea hintataso teitä muitakin?

 

 

Selitys on luomun tuotannossa, jonka prosessi on usein kalliimpi kuin massatuotteilla. Luomun sadot ovat usein normituotteita pienempiä, koska niihin ei käytetä synteettisiä lannoitteita eikä torjunta-aineita. Samoin luomutuotteisiin käytettävät raaka-aineet ovat tavallista kalliimpia. Luomutilojen kotieläimille tarvitaan tavallista suuremmat tilat ja kallista luomurehua. Toisaalta hintaan vaikuttavat myös me kuluttajat itse, sillä mitä vähemmän luomua ostetaan, jää se kaupoissakin pienen porukan tuotteiksi  – ja taas hintaa voidaan pitää korkeampana.

Siksi olin iloinen saadessani kutsun Pirkan uusien luomutuotteiden lanseeraustilaisuuteen. Edullinen Pirkka-merkki lisää luomua tuotteisiinsa: marketteihin on tulossa jopa 80 tuotetta lisää (sitten luomutuotteita on kyseisessä sarjassa jo 200). Itse ilahduin erityisesti uusista luomuisista vauvanruoista. Mutta uusia tuotteita on siis valtavasti: hunajasta tacokastikkeisiin. Osaatko muuten arvata, mitä kyseisen sarjan luomutuotteita myydään tällä hetkellä eniten? Banaaneja, maitoa ja kananmunia – kaikki lapsiperheen perusmuonat siis 🙂

 

 

Pro Luomun mukaan luomumyynnin osuus kaikesta päivittäistavarakaupan ruokamyynnistä on Suomessa 2,4 prosenttia. Esimerkiksi Ruotsissa luomumyynnin osuus on 9 prosenttia ja Tanskassa 13 prosenttia. Joten kaikilla meillä olisi syytä petrata enemmän luomuun. Varsinkin jos ja kun se muuttuu myös hinnoiltaan edullisemmaksi.

Sekin on harmillista, että moni Suomessa myytävä luomutuote tulee edelleenkin ulkomailta. Olisi hienoa saada luomusta mahdollisimman kotimaista, mutta juurikin kustannussyistä suomalaiset luomutilat ovat vielä vähemmistönä luomun tuotannossa. Myös kotimaisuuden uskoisi laskevan luomun hintaa. Joten jaksetaan uskoa siis parempaan, luomumpaan tulevaisuuteen!

 

 

Aurinkoista (luomu)viikkoa sulle <3

 

(Lähteet: Kesko, Pro Luomu, luomu.fi)

 

Kommentit (0)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *