Olgan kotona
Olgan kotona

Pakastepitsaa, raakaruokaa ja Echinacea tabletteja – syntyykö terveellisempi arki tästä?

Kaupallinen yhteistyö: A. Vogel

Tuukka oli perjantaina Kultainen Venla-gaalassa ja me katsoimme lasten kanssa samaa spektaakkelia telkkarista. Helga oli muuten kauhean harmissaan siitä, että vain Tuukka oli kutsuttu (koska oli mukana Kultaisen Venlan esiraadissa), eikä minua, joka oli mielestäni jotenkin liikuttavaa. Minä en osannut samalla tapaa harmitella, gaaloja tulee ja menee. Joku pieni marttyyri minussa kuitenkin heräsi kaupan kassajonossa ja päätin hemmotella itseäni ja lapsia pakastepitsoilla. Halpaa, nopeaa ja aika hyvääkin, eli täydellinen perjantai-illan setti.

Koska olen kirjoittanut muutaman ruokakirjan, olen kasvissyöjä ja minulla on ollut tv:ssä ohjelma missä laitan terveellistä ruokaa, ihmiset monesti nolostelevat seurassani ruokailutottumuksiaan. Terveisiä vaan täältä Grandiosan- ja Dr Ötkerin viitoittamasta Olgan keittiöstä, älkää turhaa jännittäkö, samassa veneessä ollaan!

Silti meidän perheen lapset (ja aikuiset) ovat toistaiseksi pysyneet terveinä koko syksyn ja talven. Tai toki nenä joskus vuotaa tai on tukossa, mutta esimerkiksi koulusta ei ole kenenkään tarvinnut olla poissa. Tästä voidaan päätellä, että ainakin jonkinlainen vastustuskyky heillä on suojanaan ja se  taas ei tietenkään pelkillä pakastepitsa-ruokavaliolla pysy yllä. Jos minun pitäisi listata muutama lapsiperheen vastustuskyvyn kulmakivi, niin omiin kokemuksiini nojaten ne tulisivat tässä:

  1. Itse tehty, tavallinen kotiruoka. Kun tätä laittaessaan edes vähän miettii raaka-aineita ja huolehtii että ravinto täten on monipuolisempaa kun se perjantaipitsa, niin perusta on kunnossa.
  2. Naposteltavaksi raakoja kasviksia. Porkkanaa, kurkkua, tomaatteja, kyssäkaalia, valkokaalia ja kukkakaalia. Siinä meidän perheen 6 suosituinta. Vaikea edes hahmottaa kuinka paljon meillä rouskutetaan näitä vaikkapa kuukaudessa, joten tällä on varmasti vaikutusta.
  3. Liikunta. On se sitten mitä tahansa, niin se pitää kropan ja mielen virkeänä.
  4. Echinacea -purutabletit. Olen itse käyttänyt Vogelin Echinaforcea sekä flunssan hoitoon että vastustuskyvyn lisäämiseen niin kauan kun vain muistan. Sen teho on tutkitustikin kiistaton ja sen käytöstä on tullut pysyvä tapa, opin sen jo äidiltäni. Itsehän sitä syö vaikka pieniä kiviä jos niiden avulla pysyy terveenä, mutta lasten (ja Tuukan ) kanssa on jo vähän haasteellisempaa. Echinaforce tipoissa on sen verran voimakas maku, että monesti jää juomatta, vaikka mihin mehuun sekoittaisi. Eli tätä on odotettu ja nyt sitä saa: Samaa tavaraa tablettimuodossa ja vielä miedosti appelsiinin makuisena, eli 5-vuotiaskin syö mukisematta.

Olen saanut myös Tuukan (astmaatikko) syömään Echinacea tabletteja ja hän on säästynyt tänä talvena pahoilta flunssilta. Ainakin toistaiseksi hänkin on kovin vaikuttunut.

Joka tapauksessa, vastustuskyky on monen asian summa, eikä kaikkia pöpöjä yksinkertaisesti pysty kiertämään. Ja todella, niitä pitsa- ja hampurilaispäiviä pitää olla, liika tiukkapipoisuus tuskin korvaa sitä, mitä mielihyvä ja hauskuus rennommalla otteella korvaa. Oikean balanssin kertoo ainakin minulla omatunto, se tuo viikonlopun herkuttelun jälkeen sopivasti ryhtiä arkiruoan tekoon. Ehkä samasta syystä minusta on kiva pistää lapset jonoon ja antaa purkista Echinaceaa, eli jotain konkreettista, minkä uskon tukevan heidän terveyttään.

Voit tutustua Echinaceaan tarkemmin täällä.

Huomatkaa: joulu meni, mutta Torstin rakas dino-joulupaita lämmittää edelleen…

Kommentit (1)

  1. Anne

    Unohdit Olga yhden tärkeän seikan vastustuskyvystä; hyvät pöpöt maalla ja eläinten parissa 😉

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *