Blogit
Koti asemalla

Terveellisempi kevät

Käsi ylös ketkä on päättänyt jälleen aloittaa terveellisemmän vuoden ja on ottanut itseään niskasta kiinni paremman ruoan ja liikunnan merkeissä?
Kyllä, mullakin on käsi ylhäällä ja korkealla. Joka keväinen ilmiö, jojo-urheilija aloitti taas into pinkeänä.
Mä en harrasta uudenvuoden lupauksia, mun mielestä jos jotain päättää, se tunne pitää tulla sisältä. Nyt MÄ päätän parantaa tapani, koska haluan ja se tuntuu hyvältä tässä kohtaa.
Viime keväänä aloitin Superdieetin, nyt mennään ihan omien fiilisten mukaan ilman paineita. 
Se erilainen lähestymistapa mulla on tällä kertaa että en todella ota stressiä, lähden lenkille jos huvittaa, juoksen jos huvittaa, jos ei jaksa, voi kävellä välillä. Mä teen aina sen virheen et aloitan verenmaku suussa ja ääni päässä huutaa ”tää on ihan ahterista!!”. No siihen se aina lysähtää. Nyt oon muutaman kerran käynyt lenkillä, pakkasesta huolimatta, ja juossut niin että takas tullessa on törkeen hyvä olo. Ihan parasta! 

 Oon myös päättänyt etten todellakaan mene ja ota mitään vuoden salijäsenyyttä minkä virheen tein vuosi sitten. Ei, en mä käy sielä jos on pakko ja tiedän etten kesällä viimeistään käy jos sää on yhtä hyvä kuin viime kesänä. Käyn lenkillä ja teen kotitreenejä, se riittää mulle. Jos pakkaset paukkuu liikaa ja on liian liukas, otan salille kerralla max 10 kerran lipun.
Mä en ole ikinä ollut mikään urheilija, tiedän etten tule sitä ikinä olemaankaan. Siis mikään himourheilija. Tiedän myös että ikää tulee ja itseään pitää hoitaa, mutta niin että tuntuu hyvältä. Nyt sitten mennään näin vähän aikaa. Tavoitteena on se, että mun hoikka mutta löysä varteni saa vähän lihasta ja kehtaan olla rannalla bikineissä ensi kesänä. Ilman lölleröitä. Saatikka että jaksaisin muutakin kuin istua sohvalla Netflixin äärellä… eikä pimeyskään uuvuttaisi niin helposti.

Mun isoin ongelma on kuitenkin ruoka. Mä voin syödä terveellisesti jos niin päätän. Salaatit, vihannekset kaikki uppoaa kyllä. Ongelma on vaan se, että en syö tarpeeksi. Superdieetin aikana näin että en läheskään tarpeeksi. Mun on tosi vaikea muistaa ja ehtiä syödä 2-3 tunnin välein. Jos joku tekisi mulle ateriat valmiiksi, söisin mielelläni mutta vihaan kaikkea ruoanlaittoa…. Ja vihaan kyllä myös vetää rahkaa ja kananmunia jatkuvasti, niitähän mm. tarttis jotta lihakset kasvaa.
Muutoin syön suht terveellisesti. Mulla on ollut jo muutaman kuukauden ajan tapana juoda aamupalaksi terveellinen smoothie. Olen aina ollut huono aamupalan syöjä, joten mun ratkaisu on ollut noi smoothiet. Hedelmiä, marjoja, macaa, gojimarjoja ym superfoodeja smoothiekoneessa sekaisin ja juoma napaan. On kiire tai, sen ehtii ja se uppoaa vaikkei muutoin aamupalaa teekään mieli.

Katsotaan nyt kauan jaksan taas intoilla urheilusta. Ostin mulle ja Untolle juoksuhihnankin. Sellaisen jonka saa vyötäröön kiinni, kädet vapaaksi ja koira juoksee vierellä. Ihan superkätevä juttu, varsinkin jos toi pirskatin koira oppisi olemaan vetämättä!!
Kaikki muut alkaa jo sujumaan koiran kanssa mutta tuo on ainainen ongelma. Sen täytyy jatkuvasti mennä askeleen edellä tai ojan pusikoissa hyppiä ja vetää spurtteja tajuamatta että ”hei, mä olen täällä narun peräpäässä urpo!”. Tuo lumi on sekoittanut meidän lapinkoiran pään vielä enempi, just kun alkoi lenkit rauhoittua, tuli lumi ja ”jiihaa!!”, koira ihan sekaisin…

No, ehkä tämä tästä, pikkuhiljaa harjoitellaan. Vielä joku päivä saan siitä super hyvän lenkkikaverin!

Tsemppiä kovasti kaikkien treenialoituksiin, tai jatkoihin, niille joille se on elämäntapa. Olisi kiva kuulla onko sielä muita jotka samaistuu mun tekstiin. Onko liikunta ja hyvät elämäntavat kausittaista, onko superfoodit tuttuja ja mitä liikuntaa mieluiten harrastat?
Huomenna koitan ehtiä kuvailla kotona, vihdoin kun on niin valoisaakin ettei tarvitse olla valot päällä kaiken aikaa.

-Henna-

Kuvat täältä.

Kommentit (21)

  1. heikku

    Kokkeileppa kuule koirajuoksua eli canicrossingia! Suomeksi sanottuna: osta koiralle kunnolliset huskyvaljaat, sellaiset siis joita valjakkokoirat käyttää ja jossa hihna tulee koiran alaselän päälle kiinni. Pyydä pätevän ihmisen opastusta, että saa oikean kokoiset valjaat. Sitten ostat juoksuhihnan, josta noin puolet on joustavaa matskua (Löytyy ihan Mustin ja Mirrinkin valikoimasta). Sitten (kun innostut kunnolla ;)) osta sellainen juoksjvyö itselle, joka tulee haaruksistakin kiinni ja pysyy lantiolla eikö nouse navan korkeudelle. Sitten lähdette koiran kanssa painamaan pitkin lenkkipolkuja. Koira siis vetää sinua, antaa sopivasti pontta juoksulle ja jelppaa ylämäissä. Voi taata että nautit! Ja koira se vasta nauttiikin ja saat väsytettyä koiran fyysisesti 🙂 Minulla polttelee jo päästä taas juoksemaan, kun on synnytyksestä sen verran jo aikaa että paikat kestää. Toki ohituksia pitää treenata koiran kanssa silti (tai mennä pusikkoon), ja juostessa kannattaa opetta myös hiljentämään käskystä varsinkin alamäissä. Youtubesta löytyy videoita tästä koukuttavasta lajista, siitä on ihan kilpailuitakin. Hihnakäyttäytymiseen suosittelen lämpimästi lukemaan Turid Rugaasin Hienosti hihnassa. Ajatuksia avartava kirja sellaisille, jotka painiskelee ohitus- ja hihnakäyttäytymisongelmien kanssa. Siellö on idioottivarmat kohta kohdalta ohjeet. 🙂 Kerrohan kuinka etenee harjoitukset!

  2. Merja

    Täällä ollaan hyvää oloa etsiskelty pidempään, viimeinen vuosi mennyt jo "elämäntavan tyylisesti"… 😉 Alkaa olla mukavaa rutiinia viikottaiset liikkumiset, terveellisesti syöminen… Toki tulee kausia, kun mennään vähän taaksepäin, mutta en ota siitä hirveää stressiä, jos syömiset on hetken vähemmän kuosissa, pian sitä taas saa itsensä tsempattua normiruokailun pariin. Aloitin vuosi sitten syksyllä työt hoitovapaan jälkeen ja huomasin tänä syksynä kuinka peruskunto on kasvanut selvästi kiitos työmatkakävelyn. Kävelen muutaman kerran viikossa töihin ja kotiin = 2x 4km + pari jumpaa / salia päälle. Olen jopa "hairahtanut" juoksemaan talvella muutamaan otteeseen, kun on tuntunut ettei kävelyvauhti riitä. Liikunta lisää liikuntaa -näin ainakin minulla! Sitä hyvää fiilistä jää kaipaamaan ja meinaankin höperöityä jos en kipeänä ollessa pääse lainkaan liikkumaan. Liikunnan iloa sinulle! 🙂 Ainiin! Tänään aloin syödä spirulinaa, halusin testata millaisia vaikutuksia sillä on kroppaan… allergioista ja astmasta kärsivänä odottelen mielenkiinnolla spirulinan tulehdusta lievittävää vaikutusta ja positiivista vaikutusta mm. allergiseen nuhaan. 🙂

  3. majryn

    Hei, olin kans tulossa kommentoimaan, että huskyvaljaat koiralle niin ei vetäminen haittaa. 🙂 Kennel good mushingilta saa edullisesti mittatilausvaljaita http://www.goodmushing-nordysak.com/gmnvaljaat.html ja joustoliinan voi tehdä itsekin pujottamalla paksua kuminauhaa (samaa mitä mustekaloissa) köyden sisään.http://www.valjakkosamojedit.com/index.php?sivu=vedatys Tuolla ohjeita. Ja jos kaipaat lenkkiseuraa tai Unto koirakaveria, niin oltais vapaaehtoisia ton lapinkoiramix nartun kanssa.

  4. Raita

    Miljoonatsiljoona kertaa päättänyt yrittää ja aloitta sitä ja tätä! Nyt kuitenkin tuntuu että olen oikeasti valmis. Kesällä odottaa vaellusripari, jossa olisi tarkoitus vaeltaa viikko parikytkilosen rinkan kanssa. Muotkalle kiivetään ja "mäki" voi olla todella jyrkkäkin aika ajoin. Vihersmoothieita olen joskus tehnyt, hyviähän ne on. Pitäisi vaan keksiä niihin jotain uutta..mutta mitä? Pitääkö noi smoothiet sulla nälkää kuinka pitkälle päivään? 🙂

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *