Someraivo kuohuttaa

Viime aikoina mua on taas kovasti mietityttänyt ihmisten somekäyttäytyminen. Se on jotenkin niin käsittämätöntä seurattavaa, että en tiedä pitäiskö itkeä vai nauraa. Ihmiset jaksavat riidellä ihan älyttömistä asioista täysin ventovieraiden ihmisten kanssa. Onko ihmisillä asiat liian hyvin kun ei ole muutakaan tekemistä? Vai onko se vaan liian helppo keino purkaa omaa pahaa oloa?

Toimin itse Facebookissa Värikäs koti-ryhmän ylläpitäjänä, ja nyt parin viikon ajan meidän ylläpitäjien yhteisryhmässä piippaa viestit lähes joka päivä, useaan kertaan. Taas jossain tapellaan ja provosoidaan ja ylläpitäjät saavat puuttua. Porukkaa saa heittää ryhmästä ulos ja pistää jäähylle. AIKUISIA ihmisiä SISUSTUSryhmässä! 

Olen itse sellainen keskiverto-aktiivinen somekäyttäjä. Töiden ja blogin puolesta mun on vähän pakko somettaa päivittäin. Ilman niitä en varmaan enää nykyään jaksaisi oikeastaan yhtään päivittää somea. Mä mieluummin keskityn siihen oikeaan elämään. Töitteni puolesta kuitenkin joudun olemaan aktiivinen. Se onkin pääasiassa ihan ok. Onhan se kivaa ottaa kauniita kuvia ja jakaa niitä muille, jos joku muu saisi niistä iloa ja inspiraatiota. On myös todella kivaa selailla Instagramia ja Pinterestiä, ne on ne kanavat joista itse inspiroidun nykyään eniten.

Mikä kuitenkin on, että ihmiset kuvittelee että on ok käyttäytyä huonosti sosiaalisessa mediassa? Mistä tulee se tarve että pitää olla kaikesta oikeassa. Miksi joku kuvittelee että on ok haukkua toisen kotikuvan verhoja tai suuttua siitä että toinen ottaa lapsestaan kuvan someen? Kuvan josta ei edes tunnista lasta mutta kuva on muutoin tosi söpö ja piristävä mutta siinä on lapsi! Miksi iloisesta arkikuvasta tehdään kommenteilla rumaa ja loukataan jotain vierasta ihmistä todella syvästi?

Nykyään ihmiset ovat somessa myös laiskempia, ei lueta kunnolla edes alkuperäistä tekstiä, vaan huudellaan tärkeänä väliin ihan muuta kuin mitä kysyttiin. Juurikin tuolla sisustusryhmässä oli just huvittava keskustelu. Aloittaja kysyi selkeästi mielipidettä seinän värin valintaan. Siihen ei tullut juurikaan vastauksia, vaan kaikki paasasivat miten katto pitää ehdottomasti maalata ensin! Miten tavarat pitää järjestää uudelleen selkeämmin jne. Aloittaja yritti väliin kommentoida ettei ole kattoa maalaamassa, mutta kommentit jatkuivat samanlailla katosta paasaten. Lopulta koko keskustelu piti sulkea. Siis apua! Tätä samaa olen myös itse kokenut monesti kun olen pyytänyt vinkkejä johonkin asiaan.

Hassua miten ihmiset somessa tai vaikka auton ratissa unohtavat että sielä toisella puolella on oikea ihminen. Kun se ruutu ja välimatka on välissä, voi huudella mitä vain. Mietin tätä taas tässä eräskin päivä kun mulle taas harmiteltiin Facebookissa miten mun puoti on niin vähän auki eikä niitä aikoja muista. Ymmärrän toki tämän harmin, ja menetän sen vuoksi itsekin asiakkaita. Asioille on kuitenkin yleensä syynsä. Niin minullakin. En minä yrittäjänä kiusallani pidä tuotteitani piilossa suurimman osan päivästä. Että hahaa, ettepä pääse ostelemaan näitä ihanuuksia! Elämäntilanne nyt on vaan sellainen, että näillä mennään hetki. Ne aukioloajat näkyy kuitenkin selvästi lyhyellä googletuksella, ei niitä tarvitsekaan muistaa ulkoa.

Tämä on siis hyvä esimerkki siitä, miten tuolla somessakin huudellaan mitä sattuu, ajattelematta toista ollenkaan. Mulla ei ole ikinä mitään ongelmia asiakkaiden kanssa kun näen heitä tässä paikan päällä. Juttelen paljon asiakkaiden kanssa, kerron avoimesti meidän kodista ja niistä työajoista, jos joku suoraan kysyy. Ihmiset kyllä ymmärtää ja on mukavia. Kasvokkain ihminen ei kehtaa olla ilkeä kovin usein, ja kasvokkain näkee toisen ilmeet ja tunteet paremmin. Jos olen asiakkaisiin yhteydessä vaikka sähköpostilla, saattaa tulla kirjoitusvirheistä väärä käsitys. Verkkosivut ei jostain minusta riippumattomasta syystä toimi ja asiakas suuttuu. Heti tulee enemmän ongelmia kun ei olla kasvokkain, vaikka pyrinkin auttamaan parhaani mukaan. Rehellisesti saatan kyllä itsekin hermostua asiakkaisiin helpommin sähköpostitse, vaikken sitä heille näytä. Kommunikointi on vain hankalampaa niin.

Joten sitä paremmalla syyllä somessa pitäisi osata käyttäytyä. Näköjään kuitenkaan ei osata. Toivottavasti tulee kaunis kevät ja kesä, niin someraivokin helpottuu. Ihmiset ovat paremmalla tuulella kun aurinko paistaa.

Onko sinulla hulluja kokemuksia someraivosta? Tuleeko helposti kommentoitua kärkkäästi? Vai oletko päättänyt ettet jaa somessa enää mitään kun siitä tulee kuitenkin hirveä haloo?

Päivän kuvat eivät liity aiheeseen mitenkään. Nappasin viime viikon auringonpaisteessa kuvia olohuoneesta.

Ja hei, kohta on viikonloppu!

-Henna-

 

Kommentit (9)
  1. Voisin suositella lämpimästi kaikille somenkäyttäjille viestinnän peruskurssia – saadakseen käsityksen siitä kuinka kirjoitettu viesti välittyy eritavalla kun kasvokkainen viestintä. Jos kaikki kävisivät edes yhden tälläisen koulutuksen elämässään, he ymmärtäiaivät paremmin miten viestiä somekanavissa 😀

    Mutta kyllä, olen eronnut chihuahua-, sisustus, konmari-, askartelu- ja ruokaresepti ryhmistä aikuisten ihmisten tappeluiden vuoksi (lopetin lukemasta samasta syystä aikoinaan iltalehtien kommenttiosioita). Tämä on siis minun huomioni asiasta, mutta facebook ei välttämättä ole kovin hyvä kanava tämäntyyppisille isoille ryhmille sen vuoksi, että se ei ole täysin moderaattorien hallinnassa. Tämä ilkeily/tappelu on vanha ilmiö erilaisilla foorumeilla, nettisivuilla, blogeilla ja muilla sivustoilla. Ero on vaan se, että sivuston/foorumin ylläpitäjä pystyy helpommin pitämään sisällön “puhtaana”. Facebookissa on hyvin vaikea valvoa tuhatta ja sataa sisältöä. Julkaisut voidaan vielä hyväksyttää, mutta kommenttien valvonta on loputon suo. Siksi arvostan ylläpitäjiä, jotka jaksaa nähdä vaivaa. Itselleni riitti 13-vuotiaana pelkkä virtuaalitallin viestiboksin moderointi, hahah 😀

    Omituisinta on ollut huomata että yleisin “ilkeäkommentoija”- tyyppi on keski-ikäinen mies tai nainen, joka usein vielä paljastaa profiilissaan asuinkuntansa, työpaikkansa tai muita henkilökohtaisia tietoja. Tai sitten täysin sisällötön profiili, josta puuttuu profiilikuva, oikea nimi jne. Joten facebookin ei pitäisi edes omien sääntöjensä mukaanhyväksyä profiilia. Nämä leikki/trolliprofiilit voi ilmiantaa suoraan facebookille, koska ne on tehty usein vain näissä ryhmissä sekoilun vuoksi. Myös monet ryhmät on linjanneet ettei hyväksy tälläisiä profiileja, mikä on hyvä asia.

    Uskon, että tuohon someraivoon osataan jatkossa kehittä parempia toimintatapoja. Monelta ammatilliselta someviestinnänkurssilta saa avaimia siihen. Esim. Kelan tai muun julkisen tahon sivut ja somekavat voisivat olla paljon enemmän täynnä roskaa ellei sisältöä valvottaisi.

    1. hennaasemalta
      11.3.2018, 12:40

      Tosi hyvä kommentti. Kaikkien pitäisi käydä joku some-ajokortti. 😀 Tosin yksi kerta ei riitä, niin kuin ei tunnu autokoulussakaan riittävän… Ajokortista huolimatta liikenteessä törttöillään… Ehkä se kuitenkin vähän voisi saada ihmisiä miettimään.

  2. Oon ollut pitkään Värikäs koti-ryhmässä ja aina olen ajatellut, että se on hyväntuulisuuden tyyssija. Ei ole ikinä käynyt mielessäkään, että joku laittaa siinä ryhmässä kommentteja ylläpitäjille ja provsoituu. No, ehkä parempi, että onkin mennyt itseltä ihan ohi.

    1. hennaasemalta
      11.3.2018, 12:43

      Värikäs koti-ryhmä oli aiemmin tosi ihana, kun oli vielä suht pieni ryhmä. Nyt ryhmä kasvaa tosi kovaa vauhtia, ja sehän tuo aina myös ongelmia. Sieläkin riidellään jostain seinien väristä, ja haukutaan toisten koteja ja niihin saadaan sitten ylläpitäjinä puuttua. Sitten ihmiset suuttuu kun ne heitetään ryhmästä pihalle syystä, ja ilkeily siirtyy ylläpitäjiä kohtaan.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *