Pariisi osa 2.

Tässä vähän sattumanvaraisessa järjestyksessä paikkoja joita Pariisissa nähtiin.
Itseasiassa Eiffel nähtiin läheltä vasta viimeisenä vaikka se tässä ekana onkin. Me saavuttiin Eiffelille keskiviikko-iltana just sopivasti kun alkoi hämärtää ja Eiffel oli valaistu. Mä itse olen vuosia sitten kävellyt tuonne ekaan kerrokseen. Ystäväni olisi halunnut kävellä sinne nyt, mutta harmi kyllä portaat suljettiin juuri klo 18 kun itse olimme tornilla vähän yli kuusi. Upeaa se oli silti nähdä näinkin, onhan Eiffel se Pariisin tunnetuin merkki.

Tuonne Montmartren hausmaalle ajauduimme kolmantena päivänä. Se ei ole se kuuluisampi hautausmaa jossa on paljon julkkiksia mutta todellakin hieno nähtävyys. Hiukan karmiva fiilis tulee aina hautausmailla vaikka nytkin oli upea aurinkoinen sää. Tämä löytyy siis Moulin rougen takaa.

Olimme luulleet että Louvren museo ei ole kovin kummoinen ulkonäöltään, minä luulin että sielä on vain tuo pyramidi. Hämmästys olikin valtava kun ajauduimme tuonne upean rakennuksen sisäpihalle jossa pyramidi oli. Ihanan rauhallinen alue ja upeita rakennuksia. Sisään emme menneet ollenkaan vaikka joskus sieläkin olisi kiva käydä.

Moulin rouge ei kuulunut kohteisiin joita halusimme ekana nähdä, mutta se tuli vähän niinkuin matkalla vastaan Montmartressa. Ei kummoinen ulkoa, mutta olisihan sekin kokemus päästä tuonne joskus joku näytös katsomaan.

Notre Dameen törmäsimme heti ekana iltana. Aivan mielettömiä nämä Pariisin kirkot, aivan täynnä upeita yksityiskohtia. Ei pysty edes kuvittelemaan miten iso työ niiden rakentamisessa kaikkine yksityiskohtineen onkaan ollut.
Meidän hotellimme oli melko lähellä Notre Damea seinen toisella puolella Maraisin alueella joten tämä tuli ekana nähtyä.

Kolmantena päivänä kiipesimme Nestori repussa Sacré Coeurin kirkolle Montmartressa. Kävimme kirkossa sisälläkin kun sinne ei tarvinnut jonottaa ja olihan sekin upean näköinen kirkko. Aurinko paistoi ja maisemat olivat upeat ylhäällä.

Yksi mukavimmista kohteistamme oli pieni talvipuutarhan teehuone. Le dome du Marais. Tämä oli siis lähellä hotelliamme. Pieni ja suloinen paikka jossa oikeat linnut lauloivat. Tuli kaipuu saada oma pieni talvipuutarha kotiin. Teehuoneen muut asiakkaatkin olivat jotenkin niin ranskalaisen taiteellisia. Josta tulikin mieleeni että enpäs muuten löytänyt reissulta Nestorille sopivan kokoista baskeria, voi hitsi!

Näiden lisäksi kävelimme Maraisista Seinen vartta Champs élyseelle, näimme riemukaaren, kivoja ravintoloita ja kahviloita. Ennen champs élyseetä on ihana iso puisto jossa ihmiset istuivat aurinkotuoleissa ja tunnelma oli rauhallinen. Pysähdyimme sinne Nestoria syöttämään ja ostimme kojusta Nutella-crepit. Käväisimme ostoskeskus Lafayettessa ja shoppailimme rue rivolilla.

Vaikka Pariisin kuuluisat nähtävyydet eivät olletkaan ykköskohteemme reissussa, näimme niitä kyllä monta. Pariisissa kannattaakin kierrellä eri alueilla, joista Marais jossa hotellimme oli sekä Montmartre oli mun lempparit. Seinen toinen puoli, se Eiffelin alue meiltä jäikin kyllä hyvin pitkälti näkemättä. Olisimme halunneet käydä vielä Bellevillessä sekä Latinalaisessa korttelissa, mutta ehkä sitten ensi kerralla.
Myös markkina-alueilla kävimme, mikä olikin reissumme pääkohde, mutta siitä lisää ensi kerralla.

-Henna-

Kommentit (9)
  1. Oi mä en kestä <3 Tulee kaikki muistot mieleen kun näitä ihania kuvia katselee! Teidän täytyy mennä ehdottomasti kesäaikaan sinne uudestaan, meidän hotelli oli ihan riemukaaren "vieressä" ja ihmeteltiin kun illalla alkoi kävelijöitä näkyä siellä tasaisina virtoina, mekin lähdettiin sitten (ilma oli pehmeän lämmin mutta ei enää paahtava kuten päivällä), nuorimmainen veteli hirsiä rattaissa ja ihan toinen maailma avautui silloin "yöllä", siellä oli mielettömästi lenkkeilijöitä yms jotka paahdetta paossa juoksivat pimeän aikaan. Yllätyttiin todella, kun Eiffelissä oli sellainen säkenöivä valoshow silloin yöllä (olikohan klo 23, ja klo 24, en nyt muista tarkkaan). Louvreen kannattaa mennä sisällekin, vaikka kesällä se sisäpiha oli täynnä suihkulähteiden reunoilla istuskelevia ihmisiä nauttimassa oleilusta. Louvressa sisällä on muuten hissejä MUTTA koska se on vanha rakennus niin siellä on käytäviä ja tiloja joissa on kiviportaita eikä niihin todellakaan ole hissejä. Rattailla ei siis pääse joka paikkaan, joten se kannattaa pitää mielessä – Mona Lisan luo jos haluaa niin siellä on onneksi hyvät opasteet naamankuvan kera miten sinne pääsee 😉 Pariisi oli mun mielestä tälläiselle tavikselle ihana, kun siellä oli vähän joka nurkalla historiallisia ja mahtavia rakennuksia, kokoajan "kulki keskellä vanhaa aikaa" tai jotain elokuvaa <3

1. hennaasemalta
      19.2.2015, 19:52

No joo, kyllä mulla tuli vähän haave raahata tuo oma ukko sinne joskus joku kesä… Sen Mona Lisan haluisin kyllä todella nähdä, en edes tiedä mitä muuta taidetta sielä on mutta varmaan ihan hirveästi olisi Louvressa sisälläkin nähtävää. Porukkaa istui nytkin sielä pihalla kun sattui aurinkoinen päivä, vaikkakaan ei mikään superlämmin.
      Joo siis Pariisissa on ihaninta kun joka paikassa on kauniita rakennuksia, ihan koko ajan. Sanottiin varmaan tuhat kertaa ääneen että "kato miten kaunis tuokin talo on".

2. Eija/Tässätalossa
    19.2.2015, 11:01

Kiitos ei enää näitä matkapostauksia 😉 Tulee hinku lähteä.. Ei oo rahhaa… Ja se seikka, etten uskaltaudu lentokoneeseen haittaa tietty matkantekoa myös pikkuisen 😀

1. hennaasemalta
      19.2.2015, 19:53

Haha, no joo, se on vähän huono matkakertomuksissa. 😀
      Voi ei! Mäkään en oikein tykkää lentokoneista mutta ilman niitä rajoittuu aika paljon lomakohteet…