Blogit
Valkoinen Harmaja

Sisustusuutiset 48/2016 (Suomi 100)

Tämän viikon sisustusuutisissa on vahva isänmaallinen teema lähestyvän Itsenäisyyspäivän kunniaksi. Suomi juhlii ensi vuonna 100 vuotista itsenäisyyttään ja juhlavuosi näkyy vahvasti monien suomalaisbrändien tuotteissa.

finlayson-fiiliskuva-kestit-suomi100

Photo: Finlayson (Suomi 100 juhlavuoden kuosi ”Kestit”)

Finlayson julkaisi tänään tiedotteen, jonka otsikko kuului näin: ”Suomen leijona on varastettu: Finlayson haluaa palauttaa leijonan kaikkien suomalaisten lemmikiksi”. Suomen itsenäisyyden satavuotisjuhlavuoden kunniaksi Finlayson kutsuu kaikki suunnittelemaan Suomen leijonalle jälkikasvua. 100 leijonaa Suomelle -hankkeen tavoitteena on luoda vähintään sata uutta leijonaa virallisen leijonan rinnalle.

Suomen vaakunassa esiintyvä leijona on maamme kansallistunnus ja keskeinen osa itsenäistä Suomea.

”Arkikäytössä leijonamme on valitettavasti joutunut vääriin käsiin. Sen ympärille on rakentunut syrjivää ilmapiiriä ja merkityksiä, joita on vaikea tunnistaa isänmaallisuudeksi. Samalla isänmaallisuuteen on liitetty suvaitsemattomia piirteitä. Satavuotias, itsenäinen Suomi on monimuotoinen ja monikulttuurinen, ja haluamme, että jokaiselle suomalaiselle löytyy leijona, johon samaistua”, sanoo Finlaysonin toimitusjohtaja Jukka Kurttila.

Finlaysonin suunnittelema 100 leijonaa Suomelle -hanke on virallinen osa Suomi 100 -juhlavuoden ohjelmaa. Finlayson kutsuu hankkeessaan suunnittelijoita sekä kaikkia suomalaisia mukaan suunnittelemaan yhdessä moni-ilmeistä Suomen leijonan seuraavaa sukupolvea. Hankkeeseen voi osallistua jättämällä oman leijonatyönsä 31.1.2017 mennessä hankkeen verkkosivuilla osoitteessa www.100leijonaa.fi. Työt julkistetaan kevään 2017 aikana samalla sivustolla. Finlaysonin leijonatuotteet tulevat myyntiin Suomi 100 -juhlavuoden aikana. Tämä on minusta aivan loistava idea!

arabia100vgroup_jpg

Photo: Arabia

Arabia juhlii 100-vuotiasta Suomea julkaisemalla 10 juhlavuoden mukia, joiden kuosit ovat peräisin Suomen itsenäisyyden eri vuosikymmeniltä ja kuvastavat kukin aikaansa lukuisilla tarinoillaan. Juhlavuoden mukit heijastavat suomalaisen muotoilun, kattamisen ja suomalaisten kotien historiaa: jokaisen mukin koristelu on peräisin eri vuosikymmeneltä Suomen satavuotiaan historian ajalta.

”Valikoimme arkistoista ensin otoksen, jonka jälkeen suomalaiset valitsivat suosikkinsa kuluttajatestin kautta. Yhdeksän rakastetuinta historiakuviota piirrettiin tämän jälkeen uudelleen ja siirrettiin mukien pintaan. Kymmenentenä kuviona, 2000-lukua edustamaan, tuomme sarjaan uuden, taiteilija Heini Riitahuhdan suunnitteleman kuvion. Se jatkaa Arabian koristeperinnettä hienostuneella tyylillä: käsivarapiirto modernisoi tunnelman Suomen itsenäisyyden juhlavuoteen 2017”, Concept Manager Irina Viippola Arabian design-tiimistä kertoo.

Mukeja valmistetaan rajoitettu erä ja ne on varustettu juhlavuoden pohjaleimalla. Mukit ovat saatavilla ainoastaan vuoden 2017 ajan.

kastehelmi_ultramarine_group_1_jpg

Photo: Iittala

Iittala juhlistaa Suomi 100 juhlavuotta julkaisemalla ultramariininsinisiä Aalto- ja Kartio-tuotteita, Mariskooleja sekä Kastehelmi-sarjaa. Oiva Toikka suunnitteli juhlavuoden kunniaksi myös kaksi suupuhallettua sinistä lintua, isomman Suomi 100 -kyyhkyn sekä pienemmän Suomi 100 Kuulas -linnun. Syvän sininen väri on valmistettu erikoisreseptillä Iittalan lasitehtaassa Suomessa.

fiskars_1

Photo: Fiskars

Suomi 100 juhlavuoden kunniaksi ikoniset Fiskarsin oranssiset sakset pukeutuvat sinivalkoiseen. Vuonna 2017 tämä saksiklassikko juhlii myös omaa juhlavuottaan: 50-vuotista taivaltaan. Juhlavuoden sakset valmistetaan Billnäsissä lähellä Fiskarsin Ruukkia. Sinivalkoisia saksia on myynnissä rajoitettu erä ainoastaan vuoden 2017 aikana.

timberwise

Photo: Timberwise

Lattiavalmistaja Timberwise tukee suomalaista työtä olemalla mukana Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjassa, jossa kuluttajia herätellään oivaltamaan, että heidän kulutusvalinnoillaan on todella merkitystä. Jos jokainen suomalainen ostaisi 10 euron edestä kotimaisia tuotteita kuukaudessa, toisi se 10 000 työpaikkaa Suomeen vuositasolla. Suomi 100 juhlavuoden kunniaksi Timberwisen mallistosta löytyy myös neljä sinistä vaihtoehtoa.

alma_vk17_03_multi_tanja_orsjoki

Photo: Vallila

Vallila on yksi valtioneuvoston kanslian Suomi 100 -hankkeen yritysyhteistyökumppaneista. Lahjana 100-vuotiaalle itsenäiselle Suomelle Vallila auttaa monimuotoisia perheitä ja yhteisöjä työllä, tuella ja tekstiileillä: Vallila lahjoittaa Suomelle yhteensä 12 sisustusprojektikohdetta. Muutoskohteiden avoin haku on nyt käynnissä osoitteessa www.vallilainterior.fi/suomi100 ja jatkuu 31.1.2017 asti.

Vallilan raati valitsee muutoskohteet tasapuolisesti. Jokaisen kohteen ja teon tulee toteuttaa tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta. Hakea voivat kaikki vahvoiksi yhteisöiksi porukkansa kokevat tahot. 12 projektin yhteenlaskettu budjetti on 30 000 euroa, ja se jaetaan toteutuksesta riippuen kohteiden kesken. Muutokset esitellään kuvin ja videoin juhlavuoden aikana. Voit seurata muutoskohteiden valmistumista tammikuusta 2017 lähtien tägillä #suomi100vallila.

hyva%cc%88-myrsky-960

Photo: Marimekko

Marimekko osallistuu Suomi 100 -juhlavuoteen monilla eri hankkeilla ja tapahtumilla (lue lisää täältä). Yksi niistä toteutetaan yhdessä Euroopan johtavan teknologia- ja kasvuyritystapahtuman Slushin ja Aaltoesin tuottaman, Euroopan suurimman hackathonin Junctionin kanssa. Marimekko+Slush+Junction järjestää uudelle tekijäsukupolvelle suunnatun Marimekko Designathon -kilpailun, jossa etsitään perinteisen tekstiili- ja vaateteollisuuden konventioita kyseenalaistavia uusia innovatiivisia ideoita ja ratkaisuja.

Designia ja teknologiaa yhdistävästä Marimekko Designathon -kilpailusta tulee ohjelmointitapahtuma, joka toteutetaan syyskuussa 2017 Marimekon pääkonttorissa Helsingin Herttoniemessä osana Helsinki Design Weekiä. Kansainvälisistä asiantuntijoista ja kilpailun järjestäjistä koostuva tuomaristo valitsee parhaat ideat, joita palkitut pääsevät esittelemään vuoden 2017 Slush-tapahtumassa.

Nuoren polven kuviosuunnittelija Maija Louekari on suunnitellut Marimekon, Slushin ja Junctionin yhteistyön symboliksi Hyvä myrsky -nimisen kuvion (kuvassa). Kuvion innoitteena on toiminut ajatus aivomyrskystä, jossa rohkeat ideat ja ihmiset kohtaavat ja jonka tuloksena syntyy uusia alkuja. Kuviossa monimerkityksiset myrskypilvet ja salamat muodostavat hyvän myrskyn, joka raikastaa ympäröivää maailmaa ja mahdollistaa siten uuden syntymisen.

Juhlistaakseen yhteistyötä Slushin ja Junctionin kanssa, Marimekko tuo myyntiin rajoitetun erän Hyvä myrsky -kuviollisia Marimekko for Slush -kangaskasseja verkkokauppaan ja Helsingin-lippulaivamyymälään (Mikonkatu 1). Kassin Hyvä myrsky -kangas on painettu Marimekon omassa kangaspainossa Helsingin Herttoniemessä. Marimekko for Slush -kangaskassien myynnistä lahjoitetaan osan Lasten ja Nuorten Säätiölle. Limited edition -kassin myyntihinta on 27 euroa ja kustakin myydystä kassista menee 10 euroa Säätiön Myrsky-hankkeelle. Yhteistyö Myrskyn kanssa on osa Marimekon 100-vuotiaan itsenäisen Suomen kunniaksi aloittamaa hanketta.

familon_1783_2

Photo: Familon

Kotimainen Familon uudistuu. Vuodevalikoima kehittyy ja paranee entisestään keväällä 2017. Kaikki Familon-sängyt uudistuvat käyttömukavuutensa puolesta sekä sisustuksellisesti. Sänkyjen ilme on entistä yhtenäisempi muiden Familon-tuoteryhmien kanssa.

Familon Ergo -sarja on ergonomisesti suunniteltu tukemaan luonnollista nukkumisasentoa. Ergo-mallisto uudistuu tummanharmaaseen väriin ja sänky on saatavana kolmella eri leveydellä (80×200, 90×200 ja 120×200).

Familon Ultra-sarja täydentyy kahdella uudella sijauspatjalla: napakka ja kannatteleva Ultra-sijauspatja sekä muotoutuva Ultra Smart -sijauspatja, joita saa viidessä eri kokovaihtoehdossa. Ultra-sijauspatja on käännettävä: sen toinen puoli on sileä ja napakampi, toinen profiloitu ja pintapehmeä.

Lisäksi Familon on uudistanyt sängynpäätyjä ja säilytyspenkkejään.

krauta

Photo: Kesko

Kesko on julkaissut uuden HEJ-tapettimalliston. HEJ-tapettimallistossa rauhalliset valkoiset ja beiget täydentyvät tyylikkään utuisilla sinisen, vihreän, harmaan ja lilan sävyillä. HEJ on kuitutapettia ja sen rullakoko 0,53 x 10,05 m. HEJ-tapetteja myyvät K-raudat ja Rautiat.

granit-640x960

Photo: Granit

Ruotsalainen Granit on julkaissut yhteistyömalliston Smålands Skinnmanufakturin ja Formbruketin kanssa. Mallistossa yhdistyvät puu ja yksityiskohtien musta nahka. Kokoelma keskittyy keittiö- ja säilytystuotteisiin. Lisää kuvia täällä.

P.S. Lopuksi pitää mainita vielä viikon huhu: onko Kodin 1 tekemässä paluuta? Vihjeestä kiitos Kertulle. <3


Translation: Interior design news of the week. Finland celebrates its 100th Independence Day in 2017 and as the anniversary year is approaching, many Finnish brands release their Finland 100 anniversary products/events: for example, Finlayson, Arabia, Iittala, Fiskars, Timberwise, Vallila, Marimekko… / In other news, Finnish Familon renews its brand with new products in 2017. / New HEJ wallpaper collection, which is available in K-rauta and Rautia hardware stores. / Granit has released new products in collaboration with Smålands Skinnmanufaktur ja Formbruket.

Kommentit (2)

  1. piparilasta

    Voi kunpa Anttila tekisi kokonaisuudessaan paluun!! Nyt vasta huomaa millaisen aukon se tällaisessa alle sadan tuhannen asukkaan kaupungissakin jätti. 🙁

    Toinen hymytön naama & tuhat alapeukkua tulee Arabian ja Marimekon kaikkea-muuta-kuin-suomalainen -statuksesta; jos tuotteet järjestään valmistetaan halpismaissa, oma boikottini pitää tulevaisuudessakin. Joku järki voiton tavoittelussakin pitää olla, semminkin kun laatu molemmissa on aivan jotain muuta mitä niiltä traditionaalisesti on osannut odottaa.

    • suvi m

      Selvisikin, että ruotsalaiset olivat ostaneet Kodin 1:n ja verkkokauppa avautuu pian. Ilmeisesti kivijalkamyymälöitäkin on tulossa.

      Minun täytyy sanoa, että en ymmärrä miksi boikotoida Arabiaa/Iittalaa/Marimekkoa ja muita perinteisiä suomalaisia brändejä sen takia, että tuotanto ei enää ole Suomessa. Nykyisessä markkinatilanteessa ei vain yksinkertaisesti pärjää jos tuotanto on Suomessa ja se ei ole yritysten syy. Hirveämpää olisi jos menettäisimme nämä ikoniset brändit kokonaan! Ja löytyisikö Suomesta edes halukasta/osaavaa työvoimaa valmistukseen, vaikka verotus ja muut olosuhteet muuttuisivatkin (jotenkin ihmeen kaupalla) sellaisiksi, että valmistus olisi mahdollista säilyttää Suomessa…? Tämän viikon matkani Transylvaniaan vahvisti tätä näkemystäni entisestään ja kuulin ettei yritysten ole nykyisin helppo löytää länsimaista halukasta työvoimaa tuotteiden valmistukseen yrityksen kotimaasta.

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *