Gluteeniton kookospuuro

 

Huono äiti -syndrooma iskee tällä hetkellä pahiten aamupalojen suhteen. Pojat ovat tosiaan tarpeeksi isoja ja aamupalat hoituvat periaatteessa omatoimisesti, mutta jos aamulla on puuro valmiina odottamassa, kun nuoria herroja tippuu alakertaan, ovat ilmeet vaivan arvoisia. Puuro aamupalana on hyvä, eikä meillä ole muroja syöty enää muutamiin vuosiin. Pelkkä höttöhiilari ei riitä pitämään nälkää poissa ja aamupalat sisältävätkin usein puuron lisäksi kunnon ruisleivät, munakasta ja pekonia, ison kasan leivänpäällisiä ja tuoremehua. Kiireisinä aamuina jää syöminen liian vähiin ja sen takia pitäisi sitä puuroa olla valmiina. Vaihtoehtoja on vaikka kuinka.

 

Riisipuuro on yksi poikien suosikeista, mutta se on aamuisin hankala pitkän keittoajan takia ja parastahan se on ihan tuoreena. Olenkin monena aamuna tehnyt riisihiutaleista korvikepuuroa, joka valmistuu tosi nopeasti ja makukin on hyvä. Keittoaika vain kolme minuuttia. Nopean Kookospuuron siitä saa korvaamalla maidosta 2 dl kookoskermalla. Eli 8 dl maitoa ja 2 dl kookoskermaa kuumennetaan kiehuvaksi, lisätään joukkoon 3,5 dl gluteenittomia riisihiutaleita ja puoli tl suolaa. Keitetään kolmisen minuuttia välillä sekoittaen ja haudutetaan pari minuuttia kannen alla. Makeutta puuroon saa tilkasta vaahterasiirappia tai omista hilloista, jolloin ei tule ylimääräisiä säilöntäaineita ja makukin on mainio. Mukaan vielä kourallinen pähkinöitä, niin saa hyviä rasvoja päivän touhuihin. Parasta tietysti on se, että tällaista gluteenitonta puuroa voin itsekin syödä ja pähkinät korvaan tilkalla laadukasta oliiviöljyä. 

 

 

Tässä vielä linkkejä muutamiin hyväksi koettuihin puuroresepteihin: Uuniohrapuuroa ja mustikkasiirappia, kookosriisipuuro, manteliriisipuuro.

 

 

Kommentit (0)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *