Blogit
Tyrniä ja tyrskyjä

Aurinkoa ja mielenhallintaa

Kattokaa nyt tätä, tämän suuren ja mahtavan äärellä on aina itse niin pieni ja niin on kaikki murheetkin, täällä saa aurinkoa ja täällä saa happea. Lisäksi mieltään voi helliä uskomattomilla maisemilla ja näin kevätaikaan valtavalla kirkkaudella. Tuuli viuhtoo turhat murheet mennessään ja lumessa tarpoessa tulee hoidettua myös päivän liikunta. Tämä on sitä luonnollista mielen hallintaa.

Melkeinpä ärsyttää tämän hetken trendit, mindfullnessit ja carpe diem -tyyliset lausahdukset, jotka kertovat siitä, että olemme unohtaneet itsemme. Nyt yritämme löytää uudelleen elämämme kaiken kiireen sekä vaatimusten keskellä ja osa ihmisistä voi todella huonosti. Ruuhkavuodet, täydet kalenterit, vaativat harrastukset, stressi, työelämän vaatimukset, parisuhdekiemurat ja muut haasteet vievät mennessään, eikä aikaa ole enää normaaliin rentouttavan toimintaan. Moni ei enää tiedä mitä haluaa ja miten sen saavuttaa. Erilaiset paremman elämän bestsellerit myyvät kuin häkä ja personal trainerien valikoimat ovat laajenneet ihan peruselämän hallintaan liittyvään tarjontaan. Luonnollinen elämänhallinta on hiukan hukassa ja se näkyy sekä aikuisissa että lapsissa. Hidastaminen on päivän trendisana. 

Tässä muutama hyväksi todettu asia, joita olen toteuttanut aika voimallisesti viime vuosina tämän Takarantaterapian lisäksi, elämä on miellyttävämpää sekä helpompaa ja olen onnellisempi. Listaan sopisi vielä monta muutakin tärkeää asiaa, mutta tässä oma kärkikolmikkoni.

1. Luovu turhasta

Elämä on oikeastaan pakollista luopumista koko ajan halusimmepa sitä tai emme, toisaalta ympärillämme on paljon asioita, joista emme osaa luopua, mutta joista luopuminen tekisi elämästämme huomattavasti miellyttävämpää. Tämän päivän kertakäyttökulttuurissa tulee hamstrattua monia sellaisia asioita, joita ei oikeasti tarvitse ja jotka vievät turhaa energiaa. Luovu kaikista niistä tavaroista, joita et ole tarvinnut ja jotka eivät ole välttämättömiä, turhat tavarat kiertoon ja huomaa kuinka paljon helpompaa kodin hallitseminen on. Harrasta vain sitä mistä todella pidät. Luovu kaikista niistä kerhoista, yhdistyksistä ja jokaviikkoisista menoista, jotka tuntuvat pakkopullalta ja toimi koko innollasi niissä, jotka todella koet omaksesi. Luovu suorittamisesta, opettele pitämään aikataulusi väljänä, mitä ikinä se sitten vaatiikaan, opettele sanomaan ei ja ota aikaa itsellesi. Sen sijaan että mietit, mitä seuraavaksi haluat mieti, mistä voisit luopua, jotta elämäsi kevenisi. Valitse rohkeasti ne asiat, jotka ovat sinulle tärkeitä.

2. Vältä negatiivisuutta

Negatiivisuus on oletettua yleisempää ja stressaantuneilla ihmisillä on tapana purkaa paha olonsa kanssaihmisiin. Tapaat varmasti päivittäin ihmisiä, joilla kaikki on huonosti, on sitten kyse säästä tai vaatetuksen väristä. Vältä negatiivisesti latautuneita ihmisiä ja vaihda puheenaihetta sekä hymyile. Kuinka usein puheet kaveripiirissä kääntyvätkään joihinkin ikäviin aiheisiin, juoruiluun tai omiin huonoihin puoliin. Keskity omaan itseesi ja vältä toisten ongelmien vatvomista. Älä ota keskusteluja henkilökohtaisesti, sillä se vie ihan turhaa energiaa. Pyri tekemään päivittäin joku hyvän tahdon ele. Hyppää yli negatiiviset uutiset ja sometukset. Arvosta itseäsi ja luota omaan voimaasi. Positiivisuus kasvattaa positiivisuutta.

3. Kasvata kiitollisuutta

Kaikilla meillä on syytä olla kiitollisia. Sen sijaan, että mietit miten asiat olisivat paremmin tai mitä vielä pitäisi saada, mieti mistä asioista voit olla kiitollinen. Onnellisuus ei välttämättä ole jokapäiväistä, mutta kiitollisuus lisää onnellisutta. Päivittäisellä kiitollisuusharjoitteella on kauaskantoiset seuraukset ja pian huomaat olevasi iloisempi ja positiivisempi. Iloinen ihminen vetää magneetin lailla puoleensa lisää positiivisuutta. Se, että olemme kiitollisia siirtää ajatuksemme nykyhetkeen, tässä ja nyt -ajatukseen. Kiitollisuus on voimakas tapa kasvattaa energiaa, sen avulla huomaat kokevasi enemmän rakkautta, iloa sekä mielenrauhaa.

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.