Blogit
muotoseikka\

FODMAP-BLOGINI VATSAN VAPAAPÄIVÄ

Tänään olen puuhastellut vapaapäivän kunniaksi keittiössä.
Olen täällä blogin puolellakin maininnut muutamaan otteeseen, että minulla
on diagnosoitu kaksi vatsasairautta. Kärsin siis sekä IBS:stä (ärtyneen suolen
oireyhtymä) että refluksitaudista. Tietysti olisin mieluummin terve ja aina
hyvinvoiva, mutta olen oppinut pitkin hampain hyväksymään sen, että
tilanne on tämä, ja nämä sairaudet tulevat olemaan arjessani elämäni
loppuun asti, vaikka refluksin oireiden toivonkin joskus tästä vielä
hieman helpottavan. Molemmissa vaivoissa ruokavaliohoito on
vähintään yhtä tärkeää kuin lääkehoito. Lääkärin suosituksesta noudatan
IBS:n vuoksi ruokavaliota, jossa vältellään fermentoituvia, eli hitaasti
sulavia hiilihydraatteja. Refluksin eliminaatiodieetissä puolestaan
vältellään ruoka-aineita, joiden ph on alle 5, jotta ne eivät hapota
vatsaa lisää. Näiden kahden yhdistäminen ei ole simppeliä, jos
ei alkuun ollut pelkän fodmap-ruokavalionkaan noudattaminen.
Koska reseptejä näihin ruokavalioihin on äärimmäisen vähän suomeksi,
päätin aloittaa reseptiblogin. Blogin ohjeet sopivat kaikille, jotka
kärsivät epämääräisistä ylä- tai alavatsaoireista, sillä niissä
vältellään juuri niitä ruoka-aineita, joiden tiedetään aiheuttavan
eniten vatsaoireita. Toivon, että blogista on apua myös muille,
jotka kärsivät vatsan kenkkuilusta. Blogin tarkoitus ei ole
olla visuaalisesti upea, vaan ainoastaan käyttökelpoinen työkalu.
Reseptiblogin nimi on Vatsan vapaapäivä, ja löydät sen täältä (klik!).
Myös ohjeet näihin makoisiin banaani-kaura-piparkakkupalloihin
ja rusina-kaura-piparkakkupalloihin löydät blogista.
Käy kurkkaamassa!

Kommentit (14)

  1. Elisa / Minä ja Morris

    Onpa ikävät vaivat, toivotaan että helpottavat! Kaunis ruokablogi ja ainakin noi pallerot menee itsellä heti testiin vaikken näistä vaivoista kärsikään. 🙂

    • vilja

      Toivotaan 🙂 Hieno homma, jos ohjeet houkuttavat sellaisiakin, joilla ei rajoituksia ole! Kiva kuulla.

  2. Emilia

    Vatsan vapaapäivä meni heti omalle lukulistalle ja blogin linkin lähetin muutamalle IBS:n kanssa kamppailevalle ystävälle. Itselläni on CU sekä fibromyalgia ja näiden myötä olen joutunut perehtynyt erilaisiin ruokavalioihin, mutta toistaiseksi olen vielä pärjännyt laktoosittomalla ja gluteenittomalla ruokavaliolla. On kuitenkin mielestäni hyvä olla perillä eri vaihtoehdoista, koska tämän(kään) sairauden kanssa ei voi tietää milloin joku ruoka-aine ei enää sovikaan. Iso peukku täältä Vatsan vapaapäivälle 🙂

    • vilja

      Tosi kiva kuulla, että saattaisit löytää tuolta itselle sopivia ohjeita! Ja kiva, jos laitoit kaverillekin 🙂
      Vaihtoehtoja ruokavalioiksi on nykyään aivan hirveän paljon. Fodmap-ruokavalio kuitenkin eroaa niistä siten, että siitä on tieteellistä tutkimusta ja kun IBS:ään ei ole lääkehoitoa, se onkin ainoa hoitosuositus. Mutta tuo on minusta niin hyvä ruokavalio, että se tekisi monelle muullekin hyvää.
      Toivottavasti keksin jatkossakin teille kivoja ohjeita 🙂

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *