Vinkkejä sähköavusteisen lastipyörän hankintaan

babboe_city_kasvihormoni.fi-4Laatikkopyörä, lastipyörä, taakkapyörä, sähköpyörä… Rakkaalla lapsella on monta nimeä, niin myös tämän menopelin kohdalla!

Hankin viime keväänä itselleni sähköavusteisen Babboe City-E -lastipyörän, joka on vienyt liikkumisen uudelle tasolle. Näitä pyöriä näkee nykyisin liikenteessä yhä enenevissä määrin myös Suomessa, enkä ihmettele lainkaan, sillä menopeli on niin erinomainen.

Taustaselvitystyön pyörän hankinnalle teki Tekninen tukeni sekä pyöräharrastajakollegani, joten sain kerralla erittäin toimivan pelin, jonka käytössä ei ole ollut ongelmia tai valittamista. Hankin valmiin kokonaisuuden, sillä vaikka oman pyörän voisi muuntaa itse sähköistetyksi, meistä ei ole siihen.

Ihmiset ovat tosi kiinnostuneita lastipyörästä ja koska saan vastata kysymyksiin menopelistäni tuon tuostakin, ajattelin vastata samoihin kysymyksiin myös täällä blogissa. Tässä siis vinkkejä ja käyttökokemusta sekä laatikkopyörän että sähköpyörän hankkijalle!

Lastipyora_kasvihormoni.fi

Lastipyörä ja iloiset kulkijat. Pyörällä voi kuljettaa kahta lasta ja jopa sataa kiloa tavaraa, jonka kokoa rajoittaa vain taivas. Laatikossa istuminen voi tuntua hieman hurjalta ja viileältä, sillä edessä tuuli ottaa tiukemmin ja kyytiläisen tulee luottaa kuskin taitoihin.

Millaista lastipyörällä on ajaa?

Ensimmäinen ajokerta lastipyörällä tuntuu oudolta, sillä pitkää pyörää ohjataan kuten autoa – ennakoivasti. Kun tähän tottuu, pyöräily sujuu samaan tapaan kuin tavallisellakin pyörällä. Vain parkkeerattaessa pyörätelineen käyttö jää väliin, sillä sitä ei tarvita.

Talvipyöräilyyn en käytä laatikkopyörääni, sillä etupyörä sijaitsee niin edessä, että sohjossa ja jäässä ajo on epävakaata.

Eikö kolmipyöräinen malli olisi helpompi?

Niin erikoiselta kuin ajatus aluksi tuntuukin, kaksipyöräinen lastipyörä on ketterämpi ja vakaampi kuin kolmipyöräinen versio. Kaksipyöräinen toimii kuten tavallinenkin pyörä, joten sen ajamisen oppiminen ei ole ongelma. Jos pyörässä on kaksi etupyörää (eli yhteensä kolme pyörää), lisääntyy keikkaamisen riski: homma menee samoin kuin kolmipyöräisten lastenvaunujenkin kanssa. Jos toinen etupyöristä ajaa kuoppaan epätasaisella alustalla, nousee toinen etupyörä ilmaan ja keikkaamisvaara on olemassa. Yhdellä etupyörällä tätä vaaraa ei ole.

Seisontatukena kaksipyöräisessä pyörässä on leveä kahteen suuntaan tukeva jalka, joten pyörä ei keikkaa seisontavaiheessa edes silloin, kun lapset kiipeävät laidan yli.

Voiko pyörää testata?

Ainakin Jyväskylässä Japa lainaa pyöriä testattavaksi, ehkä myös joku pyöräily-yhdistys siellä teidän paikkakunnalla?

Peräkärry vai laatikko?

Meidän lasten ollessa pieniä kuljin peräkärryn kanssa ja laatikkopyörällä ajo on siihen verrattuna huomattavasti helpompaa. Laatikossa lastin paino sijoittuu keskelle pyörää (ohjaushaarukan eteen), jolloin voimaa kuljettamiseen tarvitaan huomattavasti vähemmän kuin silloin, kun lastia vedetään perässä. Laatikko voittaa 6-0.

Tarvitseekö lastipyörään sähköavusteen?

Kysymys on sama kuin tarvitaanko talvipyöräilyyn nastarenkaita. Ei tarvitse, jos niitä ei ole, mutta kun on, ei enää luovu. Minun tapauksessani tartun isoon sähköavusteiseen pyörääni mieluummin kuin sähköttömään ja näppärämmän kokoiseen hybridipyörääni. Sähköavuste avustaa ja tekee pyöräilystä ylämäissä ja taakan kanssa helpompaa. Se laskee kynnystä lähteä liikkeelle ja auttaa pääsemään paikalle samaa vauhtia kuin mitä aktiiviharrastajat liikkuvat. Toisaalta kollegani polki avusteettomalla laatikkopyörällään Saksaan lapset kyydissä, minä en tekisi sitä sähköavusteellakaan.

Pyörässä sähköavuste voi tulla joko vetävälle takarenkaalle tai se voi olla sijoitettu keskelle. Keskiavusteen kanssa voima tulee polkimille, ei renkaalle, mikä saa ajon tuntumaan siltä, kuin polkisin itse tehokkaammin, mikä on erittäin miellyttävän tuntuista. Akku on sijoitettu laatikkoon istuimen alle, joten sitä ei edes huomaa. Bonuksena sähköakun vuoksi etu- ja takavaloilleni on aina virtaa ja ohjauspaneelissa näkyvät kulkuvauhti, kellonaika ja lämpötila.

babboe_city_kasvihormoni.fi-3

Pienessä ohjausyksikössä on virtakytkin, virran tehon säätimet, valokytkin sekä taluttamista varten avustin.

Miten pitkään yhdellä akulla kulkee? Miten se toimii?

Täyteen ladatulla akulla ajaa suurin piirtein 70 kilometriä maastosta, lastista ja tuulen vastuksesta riippuen. Avusteen voi säätää päälle ja pois, ja avustetta käytettäessä siinä on kolme tehonsäätötasoa. Jos avustetta käyttää low-asetuksella, ajoa on tietysti enemmän kuin täydellä avustuksella. Akkua lataa pari tuntia tavallisesta pistokkeesta.

Ajon aikana avustus kytkeytyy pehmeästi päälle ja pois, joten kesken ajon siihen ei tarvitse kiinnittää huomiota. Jarruttaessa avuste ei ole koskaan päällä, samoin kun vauhti kiihtyy 26 km/h, se menee lakisäädösten mukaan itsestään pois päältä. Ylämäessä akun antama teho on suurempi kuin alamäessä.

Millaista lastia pyörällä voi kuljettaa?

Minä kuljetan pyörällä useimmiten alle seitsemänkymmenen kilon lastia, mutta on laatikossa kulkenut pyörän lupaama satakin kiloa. Sähkö avittaa ylämäessäkin sen verran, että sen jaksaa ongelmitta. Koska pyörässä ei ole kattoa, olen kuljettanut siinä puita ja pensaita, joita en ole saanut mahtumaan autoon.

Lapsia varten istuimessa on turvavyöt ja lisävaruseeksi laatikkoon sää käsitykseni mukaan myös telakan turvaistuimelle.

lastipyora-kasvihormoni.fi-1

Auto vai pyörä? Minun valintani on useimmiten etulaatikollinen pyörä, koska sillä kulkee kätevämmin kuin autolla. Myös sateessa.

Tarvitseeko pyörään lisävarusteita?

Oma kokemukseni on, että laatikon suojakangas on hyvä, jotta tavarat pysyvät laatikossa kuivana kostealla kelillä. Jos kyydissä on jatkuvasti lapsia, on suojakuomu hyvä jo siksikin, että tuuli ottaa eteen viilentävästi. Tarvittaessa voi hankkia myös lastenistuimen. Itselleni tärkein lisävaruste on mustekala, jolla viritän irtotavarat (kauppakassit, tietokonelaukun) napakasti vasten laatikon reunaa.

Mutta kun se on niin kallis.

Niin on autokin, jonka voi kaupunkioloissa jättää ostamatta tai myydä pois. Eikä tämän jälkeen tarvitse edes salijäsenyyttä, kun kunto pysyy yllä kuin itsestään.

babboe_city_kasvihormoni.fi-1

Sini K. ♥ kasvihormoni@gmail.com

Nurkka kuntoon tunnissa

kasvimaannurkkakuntoon_kasvihormoni.fi-3Lumien sulettua pihan näkee taas uusin silmin. Siellä on ne nurkat, jotka ovat jääneet… no, kesken. Näytän tässä postauksessa tosi helpon kikan siisteyden aikaansaamiseksi nopeasti, tämä muutos vei kokonaisuudessaan alle tunnin.

nurkkakuntoon_kasvihormoniMeidän kasvimaan vieressä on nurkka, johon olin ajatellut tehdä jotain. Milloin se oli lintujen juoma-allas, milloin istuinryhmä, milloin kasvimaan laajennusosa. Mutta tämä ”sitten joskus” -ajattelu johti siihen, että nurkka oli täynnä odottavia kiviä, joiden ympärille tuli lasten leikit ja vähitellen laajeneva rikkaruohomeri. Ei hyvä.

Nurkan kuntoon laittaminen oli nopeaa ja helppoa, ja siihen tarvittiin:

  • tunti aikaa
  • kaksi säkillistä kuorikatetta
  • viikon sanomalehdet
  • työskentelyhanskat kahteen toimivaan käteen
  • penkki istuskelua varten.

Ensin raivasin kivet yhdelle alueelle, jolloin alue selkeytyi. Asettelin ne tasaisesti, jotta sain penkkiä varten alustan.

Sitten levitin koko rikkaruohottuneen alueen päälle tuhdin kerroksen sanomalehtiä.

Viimeistelin kokonaisuuden levittämällä sanomalehdille kuorikatetta ja sijoittamalla yhden jakotaimen palan sopivaan kohtaan.

Tadaa, valmista!

nurkkakuntoon_kasvihormoni.fi-3Nyt suunnitelmat tuon nurkan suhteen on selkeytyneet ja tämä tunnin siivousurakka saa siirtyä seuraavalle tasolle. Viereiset kasvatuslaatikot ovat nimittäin tulleet elinkaarensa päähän ja ne ovat talven aikana hajonneet. Tarkoituksena on siirtää laatikoita niin, että kasvimaa tulee sijaitsemaan aiempaa aurinkoisemmassa kohdassa, tuossa siistityn kohdan edessä.

Toivottavasti löydän tälle aikaa ennen kesäkuun loppua.

Tidying the yard up needn’t be hard: this task took only an hour and made a great impact on the spot. All that was needed was moving of extra rocks to form an even surface for the bench, a bunch of newspapers to cover the ground (and weeds), and some bark to finish the surface. This year, I will hopefully continue expanding the kitchen garden in front of it.

Sini K. ♥ kasvihormoni@gmail.com

Ihme: kukko muni!

paasiaissunnintai_Kasvihormoni.fi-2Ihmeiden aika ei ole ohi, sillä taas kukko on muninut! Ja se löysi kuin löysikin kaavailemallani tavalla pääsiäisaseelmani luo ja laski munansa sinne.

paasiaissunnintai_Kasvihormoni.fi-3Mahtaakohan tänä armon vuonna 2017 tapahtua muita pääsiäisihmeitä, kuten lämmintä säätä, kevään saapumista tai lumien sulamista?

paasiaissunnintai_Kasvihormoni.fi-7Easter Sunday has proved that miracles are still here with us: look, what can be found in my Easter arrangement! As we have it here, the rooster has laid the eggs once again.

Sini K. ♥ kasvihormoni@gmail.com