Uudella innolla juoksupoluille

juoksutiimi

Jos joku olisi puolitoista vuotta sitten kertonut minulle, että suunnittelen puolimaratonin juoksemista vuonna 2015, olisin pitänyt kertojaa pähkähulluna, sillä luulin todella pitkään, ettei minusta ole ikinä juoksijaksi. Kun sittten viimein opin reilu vuosi sitten tykkäämään juoksemisesta ja huomasin, että kaikki on lopulta kiinni asenteesta, tykästyin lajiin, niin että enää en voisi kuvitella viikkoakaan ilman juoksulenkkiä. Viime kesänä juoksin pari kertaa vähän pidemmän lenkin, 15 kilometrin paikkeilla ja silloin jo päätin että kyllä minä vielä maratoonariksi alan. Kokonainen saa siintää vielä tulevaisuuden ääneen lausumattomana haaveena, mutta nyt olen ottanut askelen kohti tavoitteellisempaa harjoittelua ja yksi juoksutapahtumakin on jo päätetty.

Tämän päätöksen tekemistä helpotti kummasti, kun pääsin mukaan Salomonin ja Suunnon Trail Running Teamiin, jossa tiimin ja valmentajan tuella uskon minäkin pystyväni uusiin suorituksiin. Kyseessä on siis polkujuoksuun keskittyvä projekti, ja tavoitteena on juosta lokakuussa Kolilla Vaarojen maratonilla. Tapahtuman lyhyempi matka ei ilmeisesti vielä ole varmistunut, se tulee olemaan 15 km tai puolimaratoni ja sinne tässä nyt sitten tähdätään. Tämän lyhyen juoksu-urani aikana olen rakastunut nimenomaan metsäpoluilla ja sorateillä juoksemiseen, joten innostuin todella siitä, että tämä koko projekti keskittyy nimenomaan maastojuoksuun. Vielä ei kuitenkaan ole lähdetty polkuja pinkomaan, sillä ensin pitää saada juoksukuntoa paremmaksi, poluilla juokseminen nimittäin on tavallista teitä pitkin juoksemista aika paljon rankempaa puuhaa.

En ole koskaan saanut minkäänlaista opastusta juoksutekniikkaan ja harjoitteluohjelmatkin olen tehnyt vähän niinkuin hyvältä tuntuu. Nyt mukana on ammattitaitoinen piiskuri, joka ihan ensimmäiseksi laittoi minut hidastamaan vauhtia. Taitaa olla aika yleinen ongelma, että innoissaan painellaan liian kovalla sykkeellä, jolloin kunto ei kohoa… Olen nyt seuraillut lenkkejäni uudella pirteällä sykemittarilla ja kyllähän tässä juoksutiimin ensimmäisten viikkojen aikana on jo kehitystä tapahtunut, mutta vielä pitäisi malttaa himmailla!

#Suuntosalomonteam#suuntosalomonteamEn ole lainkaan kilpailuhenkinen urheilija, en edes itseäni kohtaan, mikä varmasti osaltaan on aiheuttanut sen, että kipittelen itseeni tyytyväisenä sitä kelvollista vauhtia, mitä hyvällä mielellä jaksan juosta. Tätäkään projektia en aio verenmaku suussa lähteä tekemään, mutta kyllähän tästä mahdollisuudesta on otettava hyöty irti ja lähdettävä sillä asenteella, että kehittymismahdollisuus on nyt, kun ammattitaitoinen valmentaja on suunnittelemassa treeniohjelmaa ja kiva porukka tsemppaamassa!

*salomon ja suunto varusteet saatu blogin kautta

Kommentit
  1. 1

    Korukopan Eija sanoo

    Huh, arvostan sua kun olet tuollaiseen tähtäämässä, kestävyyskuntoilijoille nostan hattua 🙂 Tsemppiä treeniin!

  2. 2

    Kaisu sanoo

    Onnea matkaan Essi! Kyllä se sinulta luonnistuu jos minäkin puolikkaan juoksin syksyllä Jyväskylässä. Hyvä tavoite ja hieno kokemus!

  3. 4

    sanoo

    Suurella mielenkiinnolla seurailen täällä sun juoksuharrastusta. Kirjoittelehan useamminkin treeneistäsi ja kerro vinkkejä! Minä koukutuin juoksuun kolme vuotta sitten. Joka kevät aloitan juoksut ja jatkan kunnes tulee talven liukkaat. Nyt olen kuukauden verran juoksennellut ja tulevana maanantaina homma muuttuu hieman tavoitteellisemmaksi, sillä osallistun FitFarmin 10 viikon juoksuvalmennukseen. Kyllä minäkin vielä joskus sen puolimaratonin vedän, mutta en vielä tänä vuonna. 🙂

    • 4.1

      sanoo

      Minä kokeilen kirjoitella tarkemminkin! Minä juoksin läpi talvenkin, mutta kyllä se oli aika vähäistä, varsinkin silloin kun jaoin urheiluaikani salitreeniin ja juoksuun. Päätin jättää salin kokonaan pois ja keskittyä juoksutreeniin.
      Minulla onkin mennyt kokonaan ohi tuo FitFarmin juoksuvalmennus! Onko se netissä tapahtuva ryhmävalmennus niin kuin muut FitFarmin valmennukset? Tsemppiä sullekin juoksutreeniin!! On se vaan aika ihanaa. 😀

  4. 5

    sanoo

    Koli ja Vaarojen maraton, ootpa hienon tavoitteen itsellesi asettanut. Rankka mutta kaunis maasto! Ekstravoimia löytyy varmasti jo vain maisemia juostessa katsellen!
    Itse koen, että poluilla on paljon helpompi juosta kuin tiellä. Juoksuun tulee aivan erilaista rytmiä ja tuntuu, että jaksaa paremmin, vaikka vauhti jonkin verran hidastuukin.

    Tsemppiä projektiin Essi!

    • 5.1

      sanoo

      Maasto on varmasti tosi rankkaa, mutta niistä kauniista maisemista uskon kyllä löytyvät voimaa! Minäkin pidän erityisesti poluilla ja metsäteillä juoksemisesta, sillä onhan tuolla pyöräteillä juoksentelu aika tylsää touhua… Sykettä tarkempaan seuratessa vaan minun kunnolla täytyy toistaiseksi jättää ne parhaat polun vielä odottamaan. Mutta syrjäisemmät pikkutietkin on nyt onneksi kuivia, niin ei tarvitse enää asvaltilla juosta aina!

  5. 7

    Nimetön sanoo

    Haha! Mä aloitin joskus juoksemisen väärin: menin melkein täysiä ja ihmettelin et mikä on kun ei viittä kilometria jaksa 😀 Nyttemmin nautin juoksusta, harmi vain ettei lonkat ja polvet, eikä aina penikatkaan kestä jos liian usein juoksee, tai liian pitkää matkaa. Kerran viikossa korkeintaan 13km onnistuu. Ei auta huippulenkkaritkaan. Pehmellä alustalla onnistuu paremmin tietty, mutta talvella ei metsäteitä ole. Tsempit sun tavoitteeseen ja nautinnollisia juoksuja 🙂

      • 7.1.1

        sanoo

        No niin ajattelinkin, että joku tuttu siellä on! 😀

        Taitaa olla se yleisin ongelma tuo liika vauhti… minäkin olen koko ajan juossut aivan liian kovilla sykkeillä, kunnes sain käskyn tiputtaa sykettä ja johan tuntuu kivalle, kun vaan malttaisi hidastella… 🙂
        Minulla on onneksi jalat kohtuu hyvin kestänyt, jos en liian tiiviisti juokse. Joka toinen päivä on pakko pitää taukoa, tai penikat alkaa vaivaamaan, muuten sujuu kyllä! Nyt onneksi pääsee jo pehmeille teille juoksemaan, kun on kuivaa ja valoisaa. Se onkin aivan eri kivaa!
        Kiitos, kyllä tässä tsemppaajille varmasti on tarvetta! 😀

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *