#Sporttielokuu

sporttielokuu

Ajattelinpa kertoa teillekin elokuun projektista, johon itseni olen haastanut, nimittäin sporttielokuusta! En ole tainnut pahemmin liikunnallisesta elämästäni blogissa kertoakaan, mutta tästä haasteesta olen niin innoissani, etten malta pitää suutani kiinni. Ja toisekseen, sosiaalinen paine voi tässä toimia hienona kannustimena. 😉 Olen koko kesän kyllä urheillut varsin aktiivisesti, pääasiassa juossut joka toinen päivä 6-12 km lenkkejä. Hiukan juoksu on nyt tuntunut junnaavan paikoillaan, mutta ehkä osasyynä on nämä varsin hikiset juoksukelit. Ajatuksena haasteen myötä on nyt saada liikuntakertoja lisättyä ja monipuolistettua liikkumista. Maastopyöräilyä olen harrastanut harvakseltaan, mutta nyt on tarkoitus ottaa se joka viikkoiseksi lajiksi. Näiden lisäksi olen päättänyt lämmitellä kuntosalitreenausta useamman vuoden totaalisen tauon jälkeen ja tähän sopiikin hienosti, että ensi viikolla paikkakunnalle avataan uusi kuntosali, jonka avajaistarjouksen ehdin jo hyödyntämään. Uusi harrastus vaatii tietysti uusia varusteita ja hommasin hyvissa ajoin treenitossut, sopivan energisessä värissä tietysti!

#sporttielokuu -haasteeni kuuluu näin: Elokuun ajan harrastan liikuntaa joka ainoa päivä, (30-)45-60 minuuttia. Lajeina on juoksu, maastopyöräily, kuntosaliharjoittelu tai kotijumppa. Nyt parhaalle suhteelle tuntuisi 3 juoksua, 2 pyöräilyä ja 2 salia, mutta saapa nähdä, kuinka lajijakauma muotoutuu! Instagramiin tulen varmasti kirjaamaan urheilusuorituksiani tarkemmin, #sporttielokuu -tagilla, mutta ehkä joku katsaus haasteeseen elokuun aikana tai viimeistään kuun päätteeksi voisi olla paikallaan blogissakin! Tekosyitä elokuussa ei sallita, sairastuminen on ainoa vaihtoehto treenille!

Sitten syyskuussa voisikin olla hyvä aika kokeilla jotain juoksutapahtumaa, ensimmäistä kertaa elämässäni! Ensi kesän tavoitteena on puolimaratoni, nyt koitetaan kiriä kymppiä kelvolliseen aikaan. Se aika, mihin minä olen tyytyväinen, ei varmasti monelle pidempään kuntoilleelle suoritus eikä mikään, mutta lähtökohdathan ne tavoitteet sanelee. Vuosi sitten tähän aikaan olin vielä aivan rapakunnossa, en olisi jaksanut juosta edes kahden kilometrin lenkkiä, saati sitten kuvitellut urheilevani 3-4 kertaa viikossa. Tähän astiseen kuntooni olen siis jo todella tyytyväinen, silti itseni haastaminen tuntuu nyt olevan paikallaan.

En tällaiseen haasteeseen uskalla haastaa mukaan kuin mieheni ja äitini (jotka taitavat urheilla joka tapauksessa jo lähes joka päivä), mutta mikäli kiinnostaa haastetta kokeilla, huikkaa toki minulle niin voidaan tsempata toisiamme!

//Urheilimisiin, huomenna lähtee!!

SEURAA BLOGIANI  FACEBOOKISSABLOGLOVINISSABLOGILISTALLA JA  PINTERESTISSÄ.

Kommentit
  1. 1

    sanoo

    Haa, mä lähden mukaan! Sinänsä helppoa kun mäkin urheilen käytännössä joka päivä.. tosin yhden lepopäivän olen yrittänyt viikossa pitää – tosin kävelylenkki lasketaan mulla levoksi 😉 Elokuulle meillä ei ole mitään reissujakaan tiedossa joten hyvin ehtii kuntoilla joka päivä.

    Hienosti sinäkin olet kyllä edistynyt vuodessa! Eikös tunnukin hienolta kun huomaa jaksavansa juosta yhä pidempiä lenkkejä. Mulla alussa pari lyhtytolpan väliäkin oli tuskaa, nyt peruslenkki on se kymppi. Tosin mulla on tämän kesän ollut juoksumotivaatio vähän kateissa enkä tuon pidempiä lenkkejä ole juossutkaan. Mutta oon sen sijaan käynyt jumpissa pitkästä aikaa – hassua että olen moisista nyt kesällä innostunut 🙂 Irtisanouduin just eilen kuntosalilta ja aattelin vaihtaa sellaiseen jossa mun lempparia combatia on monta kertaa viikossa. Ajattelin kokeilla millaiseen kuntoon pääsee combolla combat ja juoksu. Ja saliakin siihen vielä vähän. Meinasin jo ryhtyä bikini challengeen mutta ääh, elämä on liian lyhyt jotta jaksaisin tehdä eväitä joka päivä töihin yms. 🙂 Kunhan liikkuu niin saa herkutellakin aina välillä. Siinä mun motto.

    Tsemppiä sinne! Ja tänne 🙂 #sporttielokuu here we come!

    • 1.1

      sanoo

      Jeee! Ja suthan mä oisinkin voinut haastaa mukaan!
      Olen kyllä niin iloinen edistymisestäni ja ennen kaikkea liikunnan ilon löytämisestä! Vuosia sitä etsin ja kaipailinkin… 😀
      Mä liityin nyt salille, jossa ei edes järjestetä ryhmäliikuntatunteja vaan tarkoitus on ihan treenata lihaskuntoa kovemmaksi, jottei jää pelkäksi juoksenteluksi.

      Toi on kyllä niin totta, että herkuttelusta aivan täysin on turha kieltäytyä, kun vaan liikkuu sopivasti! 🙂 Elämä olisi aika ankeaa ilman mitään herkkuja. Tosin, nyt ajattelin elokuun ajan mennä pelkästään terveellisillä herkuilla. Ja muutenkin kiinnittää jonkin verran aiempaa enemmän huomiota ruokavalioon, jotta jaksan yhtäkkisen liikunnan määrän lisäämisen!

      Tsemppiä meille molemmille!!

  2. 3

    sanoo

    Vitsit mikä haaste! Tekisi mieli itsekin osallistua, mutta olen vasta tänä kesänä alkanut lisätä liikuntaa, niin liikunta joka ainoana päivänä tuntuu vielä hieman.. Noh, rankalta 😀 Mutta toisaalta tosiaan, haaste ehkä antaisi vähän puhtia siihen, että viitsisi joka päivä edes jotakin… Ehkä kehitän jonkun hieman loivennetumman version? 😀

    • 3.1

      sanoo

      Juu, ehdottomasti lievennetty haaste kehiin vaan, jos joka päivä tuntuu liian rankalle. Minustakin se tuntuu hiukan hurjalle, mutta tekee kovasti mieli haastaa itseäni ja tottumuksia! 😀

  3. 4

    Salla sanoo

    Hei

    Muista kuitenkin lepopäivä, vähintään se yksi kertaa viikkoa, jos oikeasti haluat kuntoa kohottaa.

    • 4.1

      sanoo

      Heippa Salla! En usko, että yhden kuukauden aikana kunnon kohottamisen kannalta yksi lepopäivä viikossa on tarpeen, sillä lajeja on useampi. Ja tarkoitus on tehdä eri rasitusasteisia treenejä, ei suinkaan vetää täysillä joka päivä! Kroppa kyllä kertoo sitten kun on aika levätä ja sitten otetaan rennompi treeni. 🙂

  4. 6

    Elma sanoo

    Jep, lähden mukaan, mutta versiolla 5 kertaa viikossa! Olen noin vuoden verran nyt juoksennellut (tai tosi hidasta hölkkäilyähän se on, mutta on kivempi sanoa, että menen juoksemaan kuin hölkkäämään, tuntuu jotenkin tehokkaammalta). Koko kesänkin olen jollain tasolla pystynyt pitämään 3 kertaa viikossa minimistäni kiinni. Nyt kun lomat taas loppuvat ja arjen rutiinit alkavat, yritän tavoitella 5 kertaa viikossa liikkumista. Niistä vois olla pari kertaa kuntosalia ja loput juoksua tai uintia. Ja oikeastaan ihan mitä vaan, kunhan vaan liikkuu niin että tulee hiki ja hengästyy! Tsemppiä meille!

    – Elma –

    • 6.1

      sanoo

      Sillä on itselleni ainakin iso merkitys, että voi sanoa juoksevansa!! 5 kertaa viikossakin on huikean paljon! Hienoa, että ollaan molemmat pidetty pitkän kesän yli juosurytmistä, hyvä me!!! Tsemppiä meille molemmille! Ei muuta ku hiki pintaan. 🙂

  5. 7

    sanoo

    Hyvä juttu. Olin 2,5kk kokonaan urheilematta , mutta eilen taas aloitin. Kyllähän se alku on vähän kankeeta, mutta pikkuhijaa. Itse kans tykkään 5x viikossa tai miten milloinkin passaa. Hierontapäivinä en urheile.
    Tsemppiä paljon!

Trackbacks

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *