Parempi alku päivälle

Kaurapuuro Proteiini

Jos hyvin käyntiin lähtenyt aamu antaa hyvän alun päivälle niin samaa taitaa tehdä hyvin alkanut maanantai koko viikolle. Tämäkin aamu ja maanantai lähti makoisasti käyntiin viime aikojen aamupalasuosikillani, proteiinilisällä varustetulla kaurapuurolla. Sen lisäksi että tämä puuro on todella hyvää, on se myös täyttävää ja pitää nälän hyvin pois lounasaikaan saakka. Teen veteen kaurapuuron mikrossa, paitsi silloin kun haluan herkutella, käytän makeuttamatonta mantelimaitoa. Kuuman puuron sekaan sekoitan jääkaapista Chiahyytelöä ja vaniljan makuista heraproteiinia, joka tuo kivasti makeutta puuroon. Puuron päälle laitan jäisiä marjoja ja kauraleseitä niin on kuitujen saantikin turvattu. Pieni lisäys rasvaa aamiaiseen ei koskaan ole pahitteeksi, joten päälimmäiseksi vielä pieni kourallinen cashew -pähkinöitä. Ja kyllä maistuu hyvälle! Harmaa Sarjaton kulho on just hyvä puurokupiksi, kauniimpaa astiaa ei ihan heti kyllä tule mieleen.

Minulla tahtoo käydä niin, että jumiudun varsin tiukasti aina yhteen aamupalaan kerralla. Pitkän aikaan teen aina samanlaisen aamuaisen, enkä osaa aloittaa päivääni ilman sitä tiettyä! Keväällä tein aamiaiseksi pelkkiä smoothieita, kesällä siirryin rahkaan ja marjoihin kun oli tuoreita marjoja tarjolla. Nyt pakastemarjojen kaudella puuro on ehdoton suosikkini. Taidan kuitenkin kokeilla hiukan monipuolistaa aamiaisiani, jotta en kyllästy tähän herkkuun. Taidankin haastaa itseni kokeilemaan viikon ajan joka aamu erilaista aamupalaa! Aamupala on kyllä oikesti nykyään varsinkin ehdottomasti päivän tärkein ateriani. Pitkään söin aamiaiseksi vain voileivät tai kaksi, mutta proteiinipitoisempiin aamiaisiin siirtymisen jälkeen on vasta huomannut, miten vähän energiaa aiemmin aamupalasta sain. Nuorempana en syönyt aamupalaa juuri koskaan ja se sitten näkyikin huonossa voinnissa, koulussa pyörtyillessä jne. Kyllä sitä joskus onkin ollut tyhmä! No, enää ei moisesta piittaamattomuudesta ole pelkoakaan.

Proteiini aamupala

Tuosta pöytäliinasta, tai siis kaitaliinasta sainkin kyselyjä… Se on ostettu Indiskasta parisen viikkoa sitten, alepöydältä se löysin! Ihana liina kyllä, kuvio ja värit on ihan just mun makuun! Tässä postauksessa se näkyy paremmin.

Tälle päivälle onkin ohjelmaa ihan aamusta iltaan, mutta tulin hetkeksi kotiin huilaamaan menojen välillä. Nyt pitäisi saada tukka ojennukseen ja suunnata kohti Helsinkiä tyynyjä halailemaan… Saapa nähdä, mitä siitä tulee! //Kivaa ja energistä maanantaita, my friends!!

SEURAA BLOGIANI  FACEBOOKISSABLOGLOVINISSABLOGILISTALLA JA  PINTERESTISSÄ.

Kommentit
  1. 1

    sanoo

    Herkullisen näköistä! Mä olen myös vasta nyt viime vuosien aikana alkanut ihan oikeasti panostamaan terveelliseen ja täyttävään aamupalaan eikä enää tulisi mieleenikään lähteä pelkällä kahvikupillisella liikenteeseen.. Niinkuin ehkä silloin joskus, kun kouluaamuina ei muka muuta ehtinyt syömään.. ;D

  2. 2

    sanoo

    Olen jumittunut syömään arkiaamuisin jugurttia ja mustikoita itsetehdyn myslin kanssa. Kaurapuuro tuoksuu herkulliselta, mutta en vain ole päässyt sen makuun, vaikka pidän kovasti esim. kauraleivästä. Tosin sain eräässä blogitilaisuudessa ihanaa tuorepuuroa, jota voisin kokeilla.

    Viikonloppuisin aamiainen on runsaampi, mutta kaksi kertaa viikossa 5:2-paastopäivinä skippaan koko aamiaisen. Hämmästyttävästi olen oppinut olemaan 24 h syömättä tuntematta heikotusta tai edes sen suurempaa nälkää ja nälkä talttuu 500 kcal illallisella. Edes seuraavana ”normaalina” aamuna en syöksy keittiöön nälästä raivoisana. Mutta eri ihmisille sopivat erilaiset jutut, enkä väitäkään että minun painohallintakeinoni sopii kaikille.

    • 2.1

      sanoo

      Tuorepuuron syöntiä kesällä jo hiukan harjoittelin, mutta vaatii se vielä kokeiluja ennen kuin olen sen ystävä. Kaurapuuro sen sijaan on aina maistunut minulle hyvin. Vielä kun saisi kaikki lapsetkin opetettua sen syöntiin… 🙂
      Voisin kuvitella, että minullekin sopisi 5:2 paasto hyvin, sillä jos en katsoisi kelloa, saattaisin unohtaa syödä hyvinkin pitkiä välejä. 😀 Mutta toistaiseksi mennään tällä hyvin opitulla kolmen tunnin välein aterioinnilla. 😀

  3. 3

    sanoo

    Minulla on myös tapana jumittua samaan aamupalaan pitkäksi aikaa. Viime talvena vetelin joka aamu marjarahkaa ja kesästä alkaen olen surautellut smoothien (rahkasta tosin sekin). Nyt kun alkaa olla viileää, tekisi mieli enemmän lämmintä puuroa. Luultavasti seuraavaksi jumitun siis puuroaamiaiseen… 🙂

    Reipasta viikkoa!

  4. 4

    sanoo

    Kiva idea vähän tuunatusta kaurapuurosta. Täälläkin yksi kaurapuuron ystävä. Mä laitan puuroon aina marjoja.. pakastin pursuaa kaikenlaista: mansikkaa, vadelmaa, musta- valko- ja punaviinimarjoja, hillaa, mustikoita ja puolukoita.. Mutta olispas kiva välillä kokeillakkin jotain erilaista. Kiitos siis tästä. Ja sun henkilökohtaisen aamiaishaasteesi kokeiluita olis kiva lukee enemmänkin… kas kun jumiutuja minäkin, kaipaan ideoita! 🙂

    • 4.1

      sanoo

      Näin saa puurosta selvästi tuhtimman! Ja saa yhdessä ruuassa koko aamupalan syötyä, mä nimittäin tykkään siitä ettei tarvitse kasata sitä sun tätä syötäväksi. 🙂 Taidan ottaa aamiaishaasteen tavoitteeksi piakkoin ja teen koosteen siitä blogiinkin. 🙂 Kiva kuulla, että aamiaisasiat kiinnostaa!!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *