Paremmat Pannukakut

proteiinipannukakut

En olekaan pitkään aikaan kirjoittanut terveellisiä leivontaohjeita teille, vaikka kesällä lupasin jatkaa aloittamallani tiellä ja vinkata proteiinipitoisemmista herkuista. Yksi syy tähän on ollut se, että viimeiset kuusi viikkoa olen ollut aika tarkalla ruokavaliolla, erään tv:stäkin tutun valmennusfirman ohjeiden mukaan. No, kuusiviikkoinen on ohi ja nyt sitten vaan keskitytään pitämään kiinni opitusta ruokarytmistä ja terveellisistä tavoista. Terveellisiä ruokailutottumuksia tukemaan olen tässä syksyn aikana listannut ylös aika monta terveellistä herkkua, jotta hienosti perille menneet opit eivät unohdu ja ettei herkkuhampaan kolottaminen tarkoita kaventuneen vyötärön menettämistä. Ensimmäisenä kokeiluun pääsi listaltani proteiinipitoiset pannukakut. Erilaisia banaanilettujen ohjeita on netti pullollaan, mutta halusin muussatun banaanin ja kananmunan lisäksi laittaa pannareihin proteiiniakin. Niinpä kehittelin ihan oman ohjeeni, meidän perheelle sopivaksi mitoitettuna. Kokeilu onnistui varsin hyvin, nimittäin pannukakuista tuli todella meheviä ja täyttäviä sekä varsin herkullisia. Kaikkiaan pannukakkuja tuli ohjeellani reilut 30, aika hyvä määrä viidelle jaettuna. Pannukakkuohje käy myös gluteenittomaan ruokavalioon, jos käyttää puhtaita kaurajauhoja.

paremmat pannukakut

vadelmahillo pannukakut

Ja nyt kun terveelliselle linjalle lähdettiin, ei pannukakkuja viitsisi sokerilla kuorruttaa. Niinpä valitsin kaupasta vadelmahilloa, johon on lisätty 50% vähemmän sokeria ja sekoitin hilloa vain ruokalusikallisen kupilliseen vadelmia. Pöytään vielä kuppi intiaanisokeria, josta voi ripauksen makeutusta heittää pannareille. Ja hei, saattaisinpa tuon hillopurkin valita jo ihan esteettisistä syistäkin, taisi olla hyllyn kaunein purnukka! Sahalaitakuvioinen astia on ostettu Tigeristä tässä syksyn aikana. Siihen kuului mustavalkoinen kansikin, joka ei oikein istunut paikoilleen, joten kansi päätyi kissanruoka-astiaksi ja tämä pohjaosa toimii yksikseen suosikkikulhonani.

rahkapannukakut pannari proteiini

Näitä pannukakkuja popsisi mielellään myös aamiaiseksi, jos vaikka edellisenä iltana pyöräyttäisi ainekset blenderissä taikinaksi ja aamulla siitä pannun kautta lautaselle. Ehkä joku viikonloppu laitetaan aamiaisherkuksi! Ja kyllähän ne paremmalle maistuu kynttilän valossa, sopivassa hämäränhyssyssä, oikeassa tunnelmassa. ♥

SEURAA BLOGIANI  FACEBOOKISSABLOGLOVINISSABLOGILISTALLA JA  PINTERESTISSÄ.

Kommentit
  1. 2

    sanoo

    Näyttää ja kuulostaa hyvältä. Nämä voisikin sopia mun nykyiseen ruokavalioon. Täytyy siis laittaa kokeiluun. 🙂 Voisikohan tuon heraproteiinin korvata jollain? Tuo Gamle Fabrikin hillo on kyllä hyvää.

    • 2.1

      sanoo

      Voisihan heraproteiinin tilalle laittaa ihan vehnäjauhoja, tai jos vehnä on pannassa, vaikka mantelijauho sopisi hyvin. 🙂 En ollut ennen kokeillutkaan Gamle Fabrikin hilloja, mutta yllätti kyllä positiivisesti. Ja makeus riitti yhä, vaikka laimennettiin vadelmilla reilusti. 🙂

  2. 3

    sanoo

    Voi onpa kauniita kuvia ja herkullisen näköisiä pannareita! Pitäisi ehkä itsekin hankkia heraproteiinia ja lisäillä sitä ruokavalioon – joka ei ole viime aikoina ollut ollenkaan esimerkillinen. 😀

    • 3.1

      sanoo

      Kiitos Emma! Mä olen huomannut, että proteiinin lisääminen ruokavalioon saa syömään terveellisemmin muutenkin. 🙂 Saman vaikutuksen tekee superfoodit. 😀 Kannattaa kokeilla!

  3. 5

    Miuku sanoo

    Menee kokeiluun! Täytyy tota herajauhetta jostain metsästää 🙂 Ootko kokeillu käviskö jauhojen tilalle esim. leseet…?

    • 5.1

      sanoo

      Heraproteiinia taidetaan nykyään myydä jokaisessa ruokakaupassa. Vaniljan makuisena se sopii moniin leivonnaisiin, mutta neutraalina jättää tilaa muille mauille paremmin. Varmasti ainakin osan jauhoista voisi korvata leseillä tai vaikkapa mantelijauhoilla.

  4. 6

    sanoo

    Nam nam, maistuisi mullekin! Kokeilin joskus banaanilettuja ja tykkäsin kovasti. Täytynee kokeilla tätäkin reseptiä. Mitä heraproteiinia käytit?

    • 6.1

      sanoo

      Kandee kokeilla! 😀 Mä käytän Fastin Hera80 tai Star Nutritionin Whey-80. Usein käytän leivonnaisiin vaniljan makuista, mutta nyt käytin maustamatonta, sillä arvelin banaanin makeuden riittävän ja riittihän se. Kakkuihin yms. käytän usein Fastin Cook-Bake-Cake heraa, jonka sanovat kestävän paremmin kuumentamista, mutta en ole kyllä muissakaan huomannut ongelmaa.

  5. 7

    hilla sanoo

    Onko banaanin maku voimakas? Itse en oo uskaltanu kokeilla, jos se banaani maistuu paljon? Mua kans kiinostaa voisko sen heran korvata jollain. Onnistuiskohan myös vohveliraudalla. 🙂 Herkullisen näköisiä!

    • 7.1

      sanoo

      Lapsista yksi huomasi banaanin maun, joten kyllä se jonkin verran läpi tulee, mutta ei minusta liiaksi. Makeutta banaani tuo kyllä paljon! Heran tilalle voi laittaa mitä tahansa jauhoja. Me mietittiin juuri vohveliraudan hankkimista näitä kun paistettiin… saisi nimittäin nopeammin purtavaa koko porukalle! Luulen, että toimii ihan kuin mikä tahansa vohvelitaikina! Meillä on rauta nyt ostoslistalla! 🙂

  6. 9

    JaanaCa sanoo

    Ihanat kuvat ja lätyt:)

    Käyn aina ihailemassa olohuoneesi kuvia. Tykkään kovasti.
    Mistähän sohvasi on hankittu? Se olisi malliltaan ehkä sopiva omaankin sisustukseen.

  7. 10

    JaanaCa sanoo

    Kiitos sohvatiedoista. Täytyykin heti tänään käydä katsastamassa.
    Heidän facebooksivuiltaan huomasin viime vuonnakin olleen hyvät alennuspäivät, joten täytyy itse ostaminen jättää sinne…

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *