Jalkapohjat kipeinä? Kaksi keinoa saada kipu kontrolliin.

4CA77768-8BEA-435B-8EBA-A7A6BFA254DB

Pitkän seisomatyöpäivän jälkeen jalkapohjat ovat niin kipeät, että et meinaa pystyä kävelemään? Kipu on kuin jalkapohjissa olisi täyteen puhallettu piikkimatto. Nilkatkin ovat arat. Pahinta kipu on kuitenkin kantapäissä ja jalkapohjan ulkoreunassa. Kuulostaako tutulta? Onko minulla kohtalontovereita? Ihan kamala ja turhauttava vaiva. Plantaarifaskiitiksi sitä kutsuvat, mutta mielestäni kaikki oireeni eivät kuitenkaan ihan täsmää.

IMG_9873

Ongelma alkoi viime syksynä, kun työmääräni lisääntyi ja seisoin keittiössä pitkiä päiviä kokkaillen ja sitten kuvauspäivät päälle. Aloitin silloin tanssitunnit ja luulin aluksi, että jalkapohjat kipeytyivät lihasten käyttöönottamisen vuoksi. Sitten lopetin tanssin ja kipu vain yltyi. Vanhana tanssijana olen tottunut, että kipuja tulee ja menee ja näin ajattelin tämänkin katoavan itsestään. Vihdoin helmi-maaliskuussa sain terveyskeskuskesta varovaisen plantaarifaskiitti diagnoosin. Pääsin fysioterapeutille, jossa sain teipatun lepositeen, joka tuntui ihanalta ja auttoi sen aikaa, kun se pysyi jalassa (3 pvää). Lisäksi ohjeena oli Buranakuuri. Sekin auttaa vain sen hetken kun kuuri on päällä. Eihän tämä ole mitään vakavaa, mutta todella turhauttavaa ja kroonistuneena vaikea saada hallintaan.

IMG_9949

 

IMG_1975

 

Tahdon nyt jakaa kaksi keinoa, jotka ovat auttaneet minua, jospa tästä olisi jollekin muullekin apua.

1. Ystävältä saatu jumppaohje, jolla on sama vaiva.

2. Otz -kengät. Ostin Otzit sekä sisäkengiksi työskentelyä varten että ulkokengiksi. Käytän niitä joka paikassa. Parhaat työkaverit ikinä. Ja mikä parasta, ne sopivat rentoihin juhliin, kaupungille ja niitä tosiaan kehtaa pitää missä vain. Ehdottomasti meinaan hankkia myös talvikengät Otzilta.

1.

  • Tarvitset  5-8 cm korkean alustan. Minulla on remontista jääneet paksut laudan palat.
  • Nouse alustalle päkiöiden varaan ja laske kantapäät maahan.
  • venytä pohkeita tai oikeammin akillesjännettä ja alapohkeita laskien 25een.
  • Nouse sitten päkiöille ja laskeudu taas alas ääriasennosta toiseen 25 kertaa tai vähemmän jos et aluksi jaksa niin montaa kertaa.
  • Venytä taas hetki
  • Tee sama , mutta yksi jalka kerrallaan, laskien 15een.
  • toista harjoitus kaksi-kolme kertaa päivässä.

2.

  • Otzit. Jumalaiset kumppanini. Laitan Otzit jalkaan aina, kun on paha päivä tai tiedän, että seison tai  kävelen pitkään. Otzien taika piilee pohjallisessa ja leveässä lestissä, jolloin jalka etsii oman luonnollisen asentonsa ja saa tukea ihanasta, muotoillusta korkkipohjasta. Otzit eivät ihmeparanna mitään, mutta helpottavat kipua ja illalla jalat eivät ole niin kipeät, kuin mitä tavallisten kenkien jäljiltä olisi.

 

IMG_1627

IMG_1887

Luulen, että oma vaivani johtuu iän myötä tulevasta jalan leviämisestä ja madaltumisesta yhdistettynä kovaan työtahtiin. Jumpan unohdan helposti. Muistan sen siinä vaiheessa, kun jo pötkötän illalla sohvalla täysin koomassa. Jumppaan siis aina kun muistan ja se tosiaan auttaa, mutta sitä pitäisi muistaa tehdä joka päivä. Otzit taas sujahtavat jalkaan automaattisesti lähes joka päivä. Kipu jatkuu edelleen, mutta pysyy näillä keinoin kontrollissa ja minä työkykyisenä.

p.s  Otzin maahantuoja on ystäväni parinkymmenen vuoden takaa. Mutta tämä ei ole kaupallinen yhteistyöpostaus, vaan perustuu aitoon kokemukseen ja tarpeeseen kirjoittaa aiheesta, josko joku toinenkin saisi apua. Tästä pääsee Otzin nettisivuille. Myymälä on Kamp Galleriassa Helsingissä.

 

IMG_0636

Kotitoimisto

IMG_8660

IMG_8654

Yksityisyrittäminen on aika ajoin  yksinäistä. Kollegoiden ja asiakkaiden kanssa kommunikoidaan enimmäkseen mailitse ja kaikki fyysinen- ja ajatustyö tapahtuu omassa päässä yksin ajatusten kanssa painiskellen.

Opettelen juuri uudenlaista työrytmiä, sillä minulla alkoi juuri opinnot Perhossa, kokkilinjalla ja koulunkäynnin ja yksityisyrittäjyyden yhteen sovittaminen vaatii aluksi hieman harjoittelua. Koulupäivien jälkeen sitä on yllättävän väsynyt ja pää täynnä koulujuttuja, vaikka ei olla vielä päästy edes kunnolla alkuun. Koulupäivinä on ison ponnistelun takana, että pystyy keskittymään työasioihin. Nyt aluksi meillä on koulua ma-ke, joten minulla on upeasti to ja pe aikaa tehdä oikeita töitäni. Homma vaatii nyt erityiskeskittymistä ja aikatauluttamista, sillä viiden-kuuden päivän työviikot puristuvat nyt kahteen päivään -käytännössä luultavimmin neljään eli viikonlopun yli.

Teen usein töitä keittiönpöydän ääressä. Minulla on kyllä työpöytä ”kirjastossa”, mutta jotenkin siihen keittiöön vaan jumahtaa. Nyt, jotta olisin tehokkaampi, yritän siirtyä tekemään töitä aina työpöydän ääreen. Se on myös hyvä koodi muille perheenjäsenille. Tietävät, että teen töitä, kun istun työpöydän äärellä. Silloin ei saa häiritä. Koulujuttuihinkin pitää pystyä keskittymään jossain vaiheessa, joten tämän  koodikielen opettelu lienee aika tarpeellinen asia.

IMG_8655

IMG_8692

Siirryin siis tänään takaisin työpöydälleni. Se usein täyttyy kaikenmaailman turhasta paperista ja tekemättömistä asioista, kuten lasten housuista, jotka odottavat parsimista, kuvausrekvisiitasta matkalla jonnekin ja jostain syystä myös miehen tavaroista.

Keittiön pöytä taas täyttyy minun papereista, vihoista, kamerasta ja koneesta. Ihan nurinkurista. Jospa nyt saataisiin taas järjestystä tähän huusholliin näin arjen alun kunniaksi.

IMG_8671

Elämäni eteisenä, terveisin kuisti.

IMG_6572

IMG_6574

Meillä kuisti toimii eteisenä eli takkien ja kenkien säilytyspaikkana. Se on tavallaan sääli, sillä kuisti ikkunoineen on niin kaunis. Mutta se ei kuitenkaan ole tarpeeksi suuri ollakseen vaikka kesäolohuone tai oleskelupaikka. Takkien säilytyksen lisäksi kuisti toimii mainiona koirankuivatustilana. Märkä pitkäkarvainen koiruus kuivuu kätevästi räsymattojen päällä ja tiputtaa kaikki hiekat siihen, ennen kuin pääsee takaisin sisään.

IMG_7584

Alunperinhan kuistit toimivat talojen eristetilana – vrt. tuulikaappi. Kylmä ilma jäi kuistille, eikä virrannut ovenraoista ulkoa suoraan oleskelutiloihin tai tupaan. Näin se toimii talvisin kyllä meilläkin, vaikka meillä kuisti onkin lämmin tila. Lämmitysremontin myötä kuistin patteri on niin tehokas, että se pitää kuistin suht lämpöisenä talvellakin. Olen kieltäytynyt ylitiivistämästä ulko-ovea täysin tiiviiksi. Vanhassa painoilmalla toimivassa talossa täytyy vähän vetää sieltä sun täältä. Kuisti lämmittää ilman, ennen kuin se tulee sisään.

IMG_8554

Ja voi, mikä murheenkryyni meidän kuisti onkaan! Ei yhtään vapaata seinää ja kaksi seinällistä ikkunoita, joista näkee myös sisälle, eli ohikulkijat näkevät sujuvasti meidän lapsiperhearjen eteiskaaoksen ohikulkiessaan. Toivon, että joku saa siitä helpotuksen tunteen ja voi todeta, että kah, jollain on vielä sotkuisempaa kuin meillä.

Koska kuisti on hankala, muutan järjestystä aika usein, sillä yritän löytää optimaalisen tavan pitää kuistin järjestyksessä. Alunperin kuisti oli kokonaan ruskeaa lakattua paneelia. Kolmisen vuotta sitten maalasin seinät haalean vaaleanpunaisiksi ja saneerauksen aikana lattiat saivat vaaleanharmaan maalin, joka ei kyllä ole oikein pysynyt -ihmekös tuo. Alla on yksi noin kymmenestä eri järjestyksestä. Tämä noin kolmen vuoden takaa.

IMG_5833

IMG_5841

Olen jopa harkinnut ammattilaisen palkkaamista kuistin suunnitteluun. Teettäisin kaapistot ja hyllyt tuolle ainoalle ikkunattomalle seinälle, jotta kaikki takit, kengät, urheiluvarusteet, pipot, huivit ja hanskat saisi järkevästi järjestykseen. En ole vielä raaskinut kuitenkaan laittaa rahojani moiseen. Ehkä kannattaisi. Monta pimeän talviaamun kirosanaa varmasti säästyisi ja minuutteja aamulähdöissä. Alla olevassa kuvassa on todellisuus tänään, kun kaikki ovat tulleet koulusta kotiin. Näyttääkö tutulta?

IMG_8548 2

IMG_4299